Weg met de schoonheidsprijs voor groente en fruit!

The Optimist 3 mei 2018 Economie

Om in de supermarkt te mogen liggen, moeten groente en fruit aan aardig wat (schoonheids)eisen voldoen. Wie het mooiste er uit ziet, die maakt het meeste kans om door de consument gekozen te worden en uiteindelijk opgegeten te worden. Maar binnenkort kunnen we misschien ook voor de groente en fruit kiezen die juist niet de schoonheidsprijs kregen.

Wil je als groente of fruit in de supermarkt belanden? Dan moet je aan een aantal eisen voldoen. Met name naar versheid, veiligheid en smaak wordt gekeken. En dit is natuurlijk ook belangrijk. Maar waarom dan niet ook de groente en fruit verkopen die gezien worden als te dik, te klein, te krom of zelfs te veel?

In actie komen

Door de groente en fruit al bij voorbaat af te schrijven, wordt er zo’n tien procent van al het groente en fruit verspild. Hun ‘looks’ óf het feit dat er te veel van zijn houdt de producten weg uit de schrappen van de supermarkt. Kromkommer brengt hier verandering in. Samen met 43 partners roept Kromkommer namelijk de Europese Unie op om specifieke handelsnormen voor groente en fruit af te schaffen.

Meer dan alleen veiligheid

Een groep van elf soorten groente en fruit vormen 75 procent van de geldwaarde van de groente- en fruithandel. Onder deze elf soorten vallen onder andere de kiwi, tomaat en paprika. Deze producten moeten aan uiterlijke kenmerken voldoen, zoals vorm, gaafheid en grootte. Voorheen waren dit nog meer producten, maar sinds 2009 zijn deze specifieke normen voor 25 soorten groente en fruit afgeschaft. Kromkommer vindt het dan ook tijd om dit ook te doen voor de overige elf soorten. Focus wel op veiligheid, versheid en smaak, maar laat de looks achterwege.

Buiten de boot vallen

Maar niet alleen wordt gekeken naar bovenstaande punten, ook retailers hebben aanvullende eisen. Deze eisen zijn niet bij wet bepaald. Maar voldoet een product niet aan alle eisen van de retailer (en wel bij wet), dan kan de teler niet al zijn producten leveren aan de retailer. Geprobeerd wordt dan ook om juist deze retailsector te activeren en hun eisen te versoepelen. Het blijkt dat dit hard nodig is, gezien het feit dat uit onderzoek in Nederland, België en Engeland maar liefst veertig procent van de tropische vruchten geen plek krijgt op de markt en vallen dus buiten de boot. Wij zijn benieuwd of Kromkommer hier verandering in kan brengen.

Ook trek gekregen in een smoothie van lelijk fruit of een salade van afgekeurde groente? Bij Horecagrootkeukenshop vind je alles voor de bereiding.

Bron: Duurzaam Bedrijfsleven
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Eén reactie op “Weg met de schoonheidsprijs voor groente en fruit!”

Geef een reactie