WednesDaily: platform voor vintage denim BOAS doneert 90% van winst aan goed doel

The Optimist 27 dec 2023 Economie

Inmiddels is het tot velen doorgedrongen: fast fashion heeft een negatieve impact op het milieu. De modebranche is verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot en verbruikt maar liefst 93 biljoen liter water per jaar. BOAS wil dit probleem tackelen. In 2021 startte het online platform voor zorgvuldig curated vintage denim stukken die men anders zou verbranden of dumpen. Daarnaast doneren ze 90 procent van de winst aan goede doelen.

Duurzaam én goedkoper. Het aantal personen dat tweedehands kleding shopt groeit jaar in, jaar uit. In 2022 kochten anderhalf miljoen Nederlanders minimaal één keer een tweedehands item. In 2030 zal het marktaandeel van tweedehands kleding waarschijnlijk groter zijn dan dat van fast fashion, zo vertelde Annick Schrammen, docent Fashionmanagement aan de Universiteit van Antwerpen, op Radio1.

Het vinden van een mooi passend tweedehands stuk vergt echter veel tijd, iets dat veel personen als struikelpunt ervaren. Dit is waar BOAS het verschil wil maken in de markt van vintage denim; dit circulaire mode platform combineert de snelheid van een fast fashion-platform, met de prijs en duurzaamheid van tweedehandse kleding.

De denim vindt BOAS in de grote kledingstroom van afgedankte artikelen en door samenwerkingen met verwerkers hiervan. Stuk voor stuk worden alle items bekeken en geselecteerd voor de verkoop. Elk kledingstuk wordt op authenticiteit gecontroleerd, er worden professionele foto’s van gemaakt, de relevante informatie wordt zorgvuldig verzameld en de items worden nauwkeurig opgemeten door de denim-professionals van BOAS, zodat de klant altijd de juiste maat aanschaft. BOAS pioniert daarnaast online het bloemenveiling-model. Als een broek op BOAS staat, daalt automatisch twee keer per dag de prijs. Vindt een consument de jeans die zij willen? Dan kunnen zij die direct aanschaffen, of de gok nemen en wachten tot de prijs nog verder daalt. Na het afrekenen hebben zij hun vintage denim item de volgende dag in huis.

Naast dat het bestellen snel en relatief geodkoop is, gaat BOAS een stap verder: 90% van de nettowinst van het bedrijf wordt namelijk via de BOAS Lifesaver Stichting gedoneerd aan goede doelen zoals de Against Malaria Foundation en GiveWell.

Sinds de oprichting van BOAS in 2021 is inmiddels €6.500 gedoneerd. Het bedrijf is inmiddels gewaardeerd op €3.34 miljoen. 90% – zo’n €3 miljoen – zal worden ingezet voor het redden van levens. Om de ‘save jeans, save lives’ droom te verwezenlijken startte op 18 december een sharefunding campagne op Eyevestor, waarbij men streeft om minimaal één ton op te halen. BOAS zal het geld dat ze ophalen onder andere inzetten om een flagship store in Amsterdam te openen en het platform verder te verbeteren. Benieuwd naar de actie, klik dan op de link.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie