Tips tegen de maandagmorgendip
Uitgelicht Gezondheid

Tips tegen de maandagmorgendip

The Optimist 6 nov 2019

Ben je op maandag nooit zo op je best? De meesten herkennen de maandagmorgenblues wel na een heerlijk weekend te hebben gehad. Maar met deze veertien tips blijf je op je best.

1. Denk goed aan jezelf in het weekend. In het weekend kunnen we misschien lekker losgaan, maar vasthouden aan routines en voor jezelf zorgen is ook heel belangrijk.

2. Maak je even helemaal los van de wereld om je heen. Pak een goed boek voor in de luie stoel of ga even flink zweten in de sauna, zodat je helemaal bij kunt komen. Als je een diepere betekenis wilt geven aan wat tijd voor jezelf, kun je ook een zweethut opzoeken. Onze redacteur Yildiz Celie deelt in dit artikel wat een zweethutsessie precies met je kan doen.

3. Zorg voor een stabiele slaapcyclus. Probeer doordeweeks en in het weekend 8 tot 9 uur slaap aan te houden om lekker fit te blijven. Uitslapen in het weekend om verloren slaapuurtjes in te halen is verleidelijk, maar wist je dat dat niets bijdraagt aan je gezondheid? Meer hierover lees je in het artikel Uitslapen is slecht voor je gezondheid, maar stop er niet mee.

4. Zorg voor een voorsprong op belangrijke taken. Soms is het nodig om werk voor te bereiden, zodat het niet in de weg gaat zitten. Laat het werk echter je weekend niet te veel beïnvloeden.

5. Voorkom dat je maandag te veel taken op je bord hebt. Plan vooruit en spreid bewerkelijke taken en grote klussen uit over de week.

6. Schrijf zorgen op. Wat voel ik? Wat veroorzaakt dit gevoel? Dit kun je aanpakken als je de week weer begint. Met het oog op het nieuwe jaar, kunnen speciale agenda’s je hierbij een handje helpen. Denk bijvoorbeeld aan de Eenvoudig Leven Agenda van Nynke Valk, of houd een bullet journal bij.

7. Als je in de verste verte geen zin hebt om maandag weer aan de slag te gaan, ga dan op zoek naar de oorzaak van je gebrek aan motivatie. ‘Wat gebeurt er op het werk dat tegenvalt?’ en ‘kan ik er iets aan doen?’

8. Zie de maandag als opstartdag om belangrijke taken in die week gedaan te krijgen. Niet als de dag waardoor het weekend weer over is.

9. Praat erover. Bel een vriend of familielid tijdens de lunch voor eventuele ondersteuning.

10. Plan iets leuks. Bijvoorbeeld een lunch of een leuke koffiedate om het maandagleed te verzachten. Een filmpje kijken kan trouwens ook, van kattenfilmpjes kijken word je namelijk productiever dan je denkt.

11. Doe iets leuks voor een ander. Maak een speciaal ontbijt voor je partner of koop een lekker broodje voor je collega. Geluk is namelijk besmettelijk. Oud-hoofdredacteur Lisette Weber schreef hier een column over.

12. Maar vergeet ook jezelf niet. Trakteer jezelf eens op je favoriete koffie, of eet een heerlijke bagel bij je favoriete lunchtent.

13. Een makkie op de maandag: stel dinsdag tot en met donderdag in als krachtpatsers van de week.

14. En vergeet niet, het gaat om een maandagdip. Die gaat vanzelf over.

De maandag is voor iedereen lastig, maar de manier waarop je ernaar kijkt, kan een wezenlijk verschil maken. Eind december 2019 publiceren wij hierover in ons tijdschrift een interessant artikel, geschreven door leefstijlarts Maarten Klatte. In zijn artikel legt Klatte onder andere uit hoe we de maandag, en de andere zes dagen van de week, in vrijheid en gezondheid kunnen doorkomen. Houd ons magazine in de gaten.

Lees ook:
Vijf tips om je werk op je werk te laten
Ontwerp je geluk in 6 stappen
Sleutels voor meer geluk

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *