dieren
Uitgelicht Gezondheid

Van kattenfilmpjes word je productiever dan je denkt

The Optimist 12 jan 2018

Je kent het misschien wel, je bent aan het scrollen op Facebook of klikt op YouTube van video naar video. Vooral op social media komen we de meest aandoenlijke filmpjes tegen. Een filmpje van jonge diertjes die, soms nog lekker lomp, aan het rondrennen zijn. Zie je het al voor je? Goed zo, want deze filmpjes zijn belangrijker dan je denkt.

Aan de Japanse universiteit van Hiroshima hebben ze een onderzoek gedaan. En niet zomaar een onderzoek. Ze onderzochten namelijk wat het effect van foto’s van babydieren is op je gesteldheid. En wat bleek? Het zien van deze beelden liet de stress bij de deelnemers dalen. Ook kregen zij een betere focus.

Dr. Bibber

Ken je het spelletje dr. Bibber nog? Dit was het spel dat de deelnemers van het onderzoek moesten spelen. Voor dit spel moet je een goede focus hebben. En wat bleek? De deelnemers die foto’s van jonge dieren hadden bekeken, presteerden beter tijdens dit spel dan de groep die foto’s van volwassen dieren te zien kreeg. Door het kijken naar foto’s van jonge dieren zouden prestaties waarbij je een oog voor detail moet hebben dus verbeterd kunnen worden.

Schattigheidsfactor

Maar hoe komt het nou dat de prestaties verbeteren en stress vermindert wanneer je naar jonge, kleine, schattige, fluffy beestjes kijkt? Dat komt door de enorme schattigheidsfactor die deze beestjes hebben. Bij jonge dieren wordt er toch al sneller ‘aaah’ gezegd dan bij een volwassen dier. Dus heb jij even een break nodig, dan is het soms niet verkeerd om toch even die smartphone erbij te pakken om te scrollen door al die beelden van schattige diertjes.

Ook in de Daily van vandaag:
> Deze bonen helpen de CO2-uitstoot omlaag te brengen
> 5 snacktips waardoor je vandaag nog gezonder eet

Bron: PLOT
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *