Gedragscode voor techreuzen

The Optimist 31 jul 2019 Samenleving

Jarenlang hebben bedrijven als Facebook, Google en Twitter ongestoord hun gang kunnen gaan met hun monopoliepositie. Dit monopolie gaf de techreuzen een voorsprong die hen soms buiten de regels plaatste. Australië is het eerste land ter wereld dat de bedrijven hun voorkeursbehandeling gaat afnemen.

De Australische mededingingsautoriteit Australian Competition & Consumer Commission (ACCC) heeft geconcludeerd dat de techbedrijven te dominant zijn, aldus het Financieel Dagblad. Consumenten en bedrijven moeten beschermd worden tegen die dominantie. De ACCC heeft daarom een pakket maatregelen opgesteld dat grotendeels zal worden overgenomen door de Australische regering.

Hoge boetes

Het pakket liegt er niet om: strenge overnameregels, een gedragscode, zeer hoge boetes voor het overtreden van privacyregels en dit alles onder streng toezicht van een gespecialiseerde toezichthouder. Australië is weliswaar het eerste land dat maatregelen neemt maar niet het enige. De VS en de EU lieten zich afgelopen jaar flink gelden door hoge boetes te innen van Facebook en Google vanwege privacyschendingen en het handelen in strijd met mededingingsregels.

Eerlijke verdeling

Door alle schandalen die over de grote techbedrijven naar buiten zijn gekomen is de buitenwereld een stuk argwanender geworden over de betrouwbaarheid van de techreuzen. Met het nieuwe regelpakket wil Australië de concurrentiepositie voor andere bedrijven sterker maken. Zo moeten media meedelen in de winst die Google en Facebook maken op de content van die media. Daarnaast mogen concurrenten van Facebook en Google niet meer zomaar overgenomen worden.

ACCC-topman Rod Sims wil ook de basis van de dominantie van Facebook en Google aanpakken. Het ongecontroleerd verzamelen van data moet wat hem betreft afgelopen zijn, zo beargumenteert de Australiër. Daarnaast moet het voor consumenten mogelijk worden om data te kunnen verwijderen. Want hoewel de diensten van Google en Facebook door consumenten niet worden betaald met geld, geven zij iets veel belangrijkers: data en aandacht.

Nieuwe aanpak

De effectiviteit van het pakket maatregelen moet nog blijken, maar Facebook gaf een voorzichtig antwoord: ‘Dit heeft impact op de 16 miljoen Australiërs die onze diensten gebruiken om hun gemeenschap vorm te geven.’ Sims stelt zich strijdbaar op: ‘Het antwoord van de techbedrijven was altijd: vertrouw ons. Die tijd is voorbij.’

Bron: FD
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie