Dit is de manier van onderwijs die leerlingen met autisme helpt

The Optimist 24 nov 2017 Samenleving

Het is niet voor iedereen weggelegd: het begeleiden van leerlingen met autisme. Deze begeleiding kan wel eens knap lastig zijn, waardoor het sommige leraren niet lukt om de juiste begeleiding aan deze leerlingen te geven. Autismespecialist Suzanne Agterberg-Rouwhorst weet wat wél helpt.

Veel leraren zijn volgens autismespecialist Suzanne Agterberg-Rouwhorst, en tevens auteur van het boek Autisme anders bekijken, te voorzichtig in de begeleiding van leerlingen met autisme. Het ontbreekt aan durf en vertrouwen om keuzes te maken.

Onvoldoende overzicht

Eén van de redenen waarom de juiste begeleiding niet gegeven kan worden is door de hoge werkdruk. Hierdoor, en door een overvloed aan informatie, kan het soms lastig zijn om een goed overzicht te hebben. Tevens kan het lastig zijn om de juiste keuze te maken, want wat is nou de juiste keuze?

Autismepaspoort laat kwaliteiten zien

Suzanne Agterberg-Rouwhorst ontwikkelde het zogeheten Autismepaspoort. In dit paspoort staat wat belangrijk is voor een kind. Geen kind met autisme is hetzelfde en elk kind reageert weer anders in een bepaalde situatie. Dit paspoort kan er dan bij helpen om leerkrachten, begeleiders, maar ook familie te laten zien wat de kwaliteiten van het kind zijn, evenals de beperkingen en de behoeften. Op deze manier is het makkelijker om op de juiste manier met het kind om te gaan.

Meer kijken vanuit een spectrumvisie

Volgens Suzanne Agterberg-Rouwhorst is het belangrijk dat de leraren meer proberen te kijken vanuit een spectrumvisie. Er dient gekeken te worden naar elk individu: wat werkt voor de ene persoon en wat werkt juist niet. Daarnaast is het belangrijk om uit te vinden waarom een kind met autisme zich op een bepaalde manier gedraagt.

Buiten de lijntjes kleuren

Vaak volgen leraren heel braaf protocollen. Voor een kind met autisme werkt dit vaak niet. Het is dus belangrijk dat leraren keuzes durven te maken wanneer zij een kind met autisme begeleiden en soms iets op een andere manier aanpakken dat afwijkt van het protocol. Zo hoopt Suzanne Agterberg-Rouwhorst dat de leraren meer in zichzelf leren geloven en een uitzondering kunnen maken voor deze leerlingen. Meer kennis en begrip over autisme kunnen hier goed bij helpen.

Ook in de Daily van vandaag:
Bijzonder stuk hout wint PurposeAward
5 manieren om minder afhankelijk van je smartphone te zijn

Bron: Nationale Onderwijsgids
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Eén reactie op “Dit is de manier van onderwijs die leerlingen met autisme helpt”

  1. weinig brengend artikel.
    Van protocol afwijken…..;
    Goede leraren kijken per individu wat te doen.

Geef een reactie