Deze website laat zien waar je nu echt op solliciteert

The Optimist 17 jan 2018 Samenleving

Je kent het misschien wel, je solliciteert op een functie met allerlei mooie termen in de vacaturebeschrijving, zoals een informele sfeer, hands-on mentaliteit en een dynamisch bedrijf. Maar wat heb je eigenlijk aan deze termen? Ze scheppen niet echt een beeld van hoe het bedrijf in werkelijkheid is. Manus Aa besloot daarom een platform op te richten waarbij je precies weet waar je op solliciteert.

Elke dag worden er tal van nieuwe vacatures geplaatst. En dit is maar goed ook, want er zijn nog steeds veel werklozen. Toch blijkt uit onderzoek dat bedrijven moeite hebben met het vinden van de juiste kandidaat. Dit komt onder andere omdat vacatures vaak onduidelijk zijn. Want wat wil het nou zeggen als een bedrijf dynamisch is? Krijg je hierdoor echt een beter beeld van het bedrijf en de mensen die hier werken? Niet echt. Deze onduidelijke vacatures waren dan ook de reden voor Manus Aa om een nieuw bedrijf op te zetten. Toen hij zelf aan het solliciteren was, viel het hem op dat veel vacatures er hetzelfde uitzagen, vol holle termen die weinig zeggen. Ook wordt er vaak maar weinig aandacht besteed aan de inhoud van de baan.

Transparantie met Spielwork

Manus Aa zette daarom Spielwork op. Op Spielwork weet je waar je wél aan toe bent. Hier worden functiebeschrijvingen namelijk op een zo realistisch mogelijke manier geschreven. Wanneer je hier naar een vacature zoekt zie je meteen wie en hoe je collega’s zijn. Bij de vacature is namelijk een video beschikbaar waarin je toekomstige collega’s worden geïnterviewd. Ook kun je zien hoe de agenda van de week er uit ziet, wat je salaris wordt, hoeveel uur je uiteindelijk werkt en hoe een minder leuke dag er uit ziet. Zo weten mensen dus sneller waar ze aan toe zijn en of de baan bij hun past. Natuurlijk kost het wel tijd om op deze manier nieuwe collega’s te werven, maar daarnaast daagt het bedrijven uit om transparant te zijn. Zo wil bijvoorbeeld niet ieder bedrijf het salaris bekendmaken. Echter, door juist wel eerlijk en open te zijn, voorkom je teleurstellingen bij zowel de nieuwe collega als het bedrijf. Want de mensen die na het lezen en zien van deze informatie nog interesse hebben in de functie, zijn precies de mensen waar het bedrijf wat aan heeft.

Ook in de Daily van vandaag:
Vintage shoppen: een nieuwe, duurzame trend?
Met deze 3 tips ben je van succes verzekerd

Bron: NRC
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie