Deze hamburger verbetert het klimaat

The Optimist 10 jul 2018 Samenleving

De meerderheid van de mensheid eet nog steeds vlees. Maar de productie van – met name – rood vlees is verantwoordelijk voor ruim vijftien procent van de wereldwijde productie van broeikasgassen. Daarom kwam een Zweeds bedrijf met een idee.

Langzamerhand begint de wereld te erkennen dat we onze overmatige consumptie van rood vlees niet kunnen volhouden. De vraag naar vegetarische en vegan opties nam vorig jaar met maar liefst 600 procent toe. Ook restaurants voegen steeds meer milieuvriendelijke gerechten toe aan hun kaart. De van planten gemaakte Impossible burger staat inmiddels zelfs in de hipste tentjes van New York op het menu. Maar zelfs fastfood ketens maken vegetarische burgers of plant/vleeshybrideburgers beschikbaar. Daarmee oefenen ze enorme invloed uit op het gedrag van consumenten bij het maken van dier- én milieuvriendelijke keuzes. Maar in Zweden gaan ze nog een stapje verder. Max Burger verbetert namelijk het milieu. Het bedrijf compenseert 110 procent van hun uitstoot.

Meer dan klimaatneutraal

Het Zweedse bedrijf claimt dat zij de eerste ‘klimaat positieve burger’ ter wereld hebben ontwikkeld. Ter ere van hun vijftig jarige bestaan zullen zij de CO2-uitstoot van elke burger meer dan compenseren door bomen te plaatsen. Richard Bergfors is de directeur van Max Burger en reageert: ‘Het is niet genoeg om alleen maar de emissies terug te brengen of om klimaat neutraal te zijn. We moeten meer doen.’

Toch was tien jaar geleden, in 2008, het nog wel het doel van het bedrijf om klimaat neutraal te zijn. Bergfors: ‘Toen realiseerden we ons pas echt dat het klimaat een enorme uitdaging was en dat wij een groot deel van het probleem vormden, omdat we rood vlees verkopen. Daarom besloten we om eerlijk te zijn hierover.’ Max Burgers nam een team van auditors en onderzoekers in dienst om de impact op het klimaat van elk van hun menu-items te onderzoeken. Die gegevens staan er nu bij op het menu. Bovendien werd de hele keten bekeken om te zien wat de totale CO2-voetafdruk was van het bedrijf, inclusief alle leveranciers. Daarna werden er klimaatvriendelijke oplossingen bedacht en geïmplementeerd. Zo staan er inmiddels meer vegan en vegetarische opties op het menu en maakt het bedrijf alleen nog gebruik van windenergie. Ook plant het bedrijf nu bomen in Mozambique en Malawi om de emissies van het vee te compenseren. Inmiddels staan er 1,5 miljoen burgerbomen.

Positief overcompenseren

‘We hebben onszelf belasting opgelegd’, aldus Bergfors. ‘Het is een duur programma maar uiteindelijk is het de bedoeling dat we zoveel emissie hebben gereduceerd dat we niet meer hoeven te compenseren.’ Daarmee is het bedrijf dus niet langer klimaatneutraal, maar zelf klimaatbevorderend geworden. De volgende stap is volgens het bedrijf overigens om ook de uitstoot van hun gasten te compenseren. Zodat ook de klimaatgevolgen van de reis naar het restaurant en andere zaken worden gecompenseerd.

Max Burger stimuleert andere bedrijven om hetzelfde te doen. Daarom lanceerden ze in juni een website: clipop.org. Daar kunnen anderen hun klimaatbevorderende producten registreren. Zo kunnen consumenten steeds betere keuzes maken. Voor zichzelf, dieren en het klimaat.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie