Serie – Groene communicatiebureaus: The Terrace

The Optimist 8 nov 2022 Samenleving

In negen van de tien commercials zijn zo’n beetje alle menselijke kleuren en seksuele voorkeuren vertegenwoordigd. En of het nu over benzine of vega-burgers gaat, elk bedrijf claimt ondertussen de planeet te redden. Waar komt het vandaan, waar gaat het heen en is het een oplossing? De insiders aan het woord…

DOOR: GIJS DE SWARTE

Wereldverbetering als ultieme businesscase

The Terrace is een vijftien jaar jong strategiebureau voor communicatie en duurzaamheid, opgericht ‘uit ongeduld’ door Leontine Gast, ooit op hetzelfde vlak bezig bij Albert Heijn. Ondertussen werken er vijftien mensen en heeft het bureau kleine en grote klanten als Bol.com, Dierenbescherming, Vegetarische Slager en ASICS.

Leontine Gast, Chief Executive Officer en directeur: ‘De wereld een beetje mooier maken, dat heeft me altijd bewogen. Ik werkte als vice president bij Albert Heijn en was daar gedreven bezig om ‘biologisch’ een plek op het schap te geven. Dat is ook gelukt. Maar op een gegeven moment wil je verder. Het was helemaal niet mijn idee om ondernemer te worden. Maar mijn hart lag bij het verduurzamen en als je dan een opdrachtje hier en daar krijgt, en je ziet dat je ook echt waarde kan toevoegen, dan ga je bijna vanzelf op die weg verder. Ik had ook geen zin om het alleen te doen, het is fijn en productief om met mensen te sparren. Bovendien gaat er vaak nogal wat tijd overheen voordat het maatschappelijk verantwoord ondernemen ook echt geïmplementeerd is in een bedrijf. Dus wil je een beetje continuïteit, heb je ook meerdere opdrachtgevers nodig. Zo ontstaat dan een bureau. Terrace is ontleent aan het Latijnse terra, moeder aarde, en aan ‘terras’ als plek waar mensen tot elkaar komen, met elkaar praten en zich goed voelen, zich geen zorgen maken. Belangrijk. Een gelukkige gezonde mensheid bestaat niet zonder een gelukkige en gezonde planeet en vice versa.’

Hoopgevend

‘De grote vraag voor iedereen die zich met een positieve impact op de planeet bezighoudt is, hoe krijgen we zoveel mogelijk mensen mee? Meer en minder altruïstische componenten zijn daarbij bepalend. Bij veel mensen is er een intrinsieke behoefte om wat goeds te doen, wat bij te dragen. De maatschappelijke noodzaak kom je vrijwel dagelijks tegen op het nieuws. Dus het besef groeit dat er wat gebeuren moet. Er komt wetgeving aan die versnelling zal geven. Veel van onze opdrachtgevers willen daarop voorbereid zijn. En de consument vraagt er steeds nadrukkelijker om dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Duurzaamheid werd lange tijd gezien als duur maar het besef is nu doorgedrongen dat het ook goed is voor de ‘bottom line’. Je ziet dus dat het bedrijfsleven en de activistische milieubeweging-aanhang naar elkaar toegroeien de laatste jaren. Zeer hoopgevend want we zullen het van samenwerking moeten hebben.’

Goed gevoel

‘Maar daarmee ben je er nog niet. Er komt als het over verduurzaming gaat natuurlijk best veel op de mensen in een bedrijf af. En we moeten allemaal al zo veel. Ook al heb je besloten dat je er mee aan de slag wil, je zit als ondernemer of als marketingdirecteur echt niet te wachten op iemand die komt vragen of je inkoopbeleid nou al op orde is. Het is dus aan ons om het allemaal makkelijker te maken, en leuk, zodat men er een goed gevoel aan ontleent. De vraag die wij dus stellen is – wat is het mooiste wat je met dit bedrijf, dit merk, jouw dagelijks werk zou willen bereiken? Waar maak jij je echt druk om? Dat is een vraag die we ons allemaal zo nu en dan eens moeten stellen. Ik weet ondertussen uit ervaring dat daarmee geweldig veel energie vrijkomt, energie die tot iets beters leidt.’ •

Maak kennis met andere insiders uit de groene reclamewereld:
Sander Veenendaal van Heldergroen
Willem van der Schoot van Havas Lemz
Danielle Guirguis van Smarthouse Creative Impact Studio
James Veenhoff en Martijn Pater van Fronteer
Kim Cramer van BR-ND People
Lorette en Nynke van Blyde
Jeroen Manders van Fama Volat
Elif Algu van Branding a Better World
Jur Baart van Fitzroy
Véronique Misteli van Misteli Creative Agency

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie