Serie – Groene communicatiebureaus: Smarthouse Creative Impact Studio

The Optimist 18 feb 2022 Natuur & Milieu

In negen van de tien commercials zijn zo’n beetje alle menselijke kleuren en seksuele voorkeuren vertegenwoordigd. En of het nu over brandstof of vegaburgers gaat, elk bedrijf claimt ondertussen de planeet te redden. Waar komt het vandaan, waar gaat het heen en is dit de oplossing? Experts aan het woord…

DOOR: GIJS DE SWARTE

Wereldverbetering als ultieme businesscase

Smarthouse Creative Impact Studio maakt al tien jaar films en documentaires en de laatste jaren ook commercials voor bedrijven als Toyota, Twitter, en Tele2. Daarmee werd het met vijf medewerkers een van de succesvollere filmproductiehuizen in Nederland. Recent besloot founder en ‘chief smartie’ Danielle Guirguis het roer radicaal om te gooien en uitsluitend nog werk te maken ‘dat een positieve impact maakt op de planeet en haar bewoners’.

Danielle Guirguis: ‘Draai ik daarmee een deel van de inkomstenstroom op onverantwoordelijke wijze volledig dicht? Ja. Maar soms moet je dingen gewoon doen. En… als ik eerlijk ben, ik kon niet anders. Hoe gaat zoiets? 2019 was een topjaar. Werk te over en zicht op meer; films, documentaires, internationale reclame opdrachten… Eindelijk waren we waar we wezen moesten.’

Bezinken

‘Maar toen kwam Corona op het toneel en was er voor het eerst sinds jaren tijd om een en ander te laten bezinken. En toen deed zich ook de vraag voor, waarom doe ik eigenlijk commercials? Aan de ene kant maken we speelfilms en documentaires die ergens over gaan, met een sociaal maatschappelijk thema. Aan de andere kant maken we een commercial voor Kentucky Fried Chicken. Kunnen we dat nog aan onszelf verkopen? Daar loop je een tijdje mee rond en het antwoord bleek “nee”. Dus toen rees de vraag, moeten we dan helemaal stoppen met commercials? Dat is dan eigenlijk ook zonde want we hadden ook weer veel geleerd van de reclame-industrie. En mensen blijven toch consumeren. En daaruit volgde: maar als je mensen kan bereiken met de juiste merken, merken die iets toevoegen, de zogeheten ‘impact merken’, dan kun je je expertise op een goede manier aanwenden en reclame inzetten als een force for good. Zie daar ons nieuwe propositie.’

Geweldig

‘We doen dat radicaal en vermijden alles wat ook maar enigszins naar greenwashing ruikt. Dus we werken uitsluitend met en voor merken die vanaf het eerste begin een wereldverbeterende purpose hebben. Dan kom je automatisch vooral bij start-ups en scale-ups terecht. Je zit met oprichters aan tafel die gepassioneerd zijn en durven, dus dat is al geweldig. En we zijn nu zelf eigenlijk ook weer een start-up. We zijn als het ware opnieuw begonnen. Ik kan het iedereen aanraden.’ •

Maak kennis met andere insiders uit de groene reclamewereld: Sander Veenendaal van Heldergroen, Willem van der Schoot van Havas Lemz.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie