Serie – Groene communicatiebureaus: Misteli Creative Agency

The Optimist 27 okt 2022 Samenleving

In negen van de tien commercials zijn zo’n beetje alle menselijke kleuren en seksuele voorkeuren vertegenwoordigd. En of het nu over benzine of vega-burgers gaat, elk bedrijf claimt ondertussen de planeet te redden. Waar komt het vandaan, waar gaat het heen en is het een oplossing? De insiders aan het woord…

DOOR: GIJS DE SWARTE

Wereldverbetering als ultieme businesscase

Misteli creative agency is in de bijna dertig jaar van het bestaan steeds meer richting wereldverbeterende opties bewogen en B Corp (*) geworden. Het heeft klanten als Nordiq Oatside (havermelk producten), de ‘B for Good Leaders Summit’-evenementen in Rome, en EVBOX, laadpalen en software voor elektrische auto’s en bedrijven. Het is geen club die alleen ‘dit merk is vreselijk goed’ roept, maar op zoek gaat naar datgene waar de wereld echt iets aan heeft. Misteli is kieskeurig als het om klanten gaat. Het werk moet passen bij hoe de medewerkers zelf willen leven.

Het besef dringt zich op

Oprichter en CEO, Véronique Misteli: ‘Zo’n bureau is natuurlijk ook een reflectie van wie je zelf bent en wie er werken. We zijn niet zozeer een reclamebureau, maar vooral ook bezig met samenwerkingsverbanden tussen mensen die op de een of andere manier people, planet en dan pas profit voorstaan. Onze Uptown Sloterdijk-campagne is een goed voorbeeld daarvan. Mensen kennen Amsterdam Sloterdijk als een grijs kantorengebied maar de gemeente maakt er nu een geweldige, levendige, sociaal-duurzame stadswijk van. Wij begeleiden de gemeente en een grote groep betrokken bedrijven bij de positionering van en communicatie over het stadsdeel. Het doel is de bestaande perceptie van een realistische update te voorzien en het grote publiek op de hoogte te brengen van de verandering. Kern van de campagne is wat we een “walking movie” noemen. Je kan nu, van QR-code naar QR-code onder virtuele begeleiding van actrice Jeannine la Rose het gebied verkennen en de bijzondere sociaal duurzame plekken, en het nieuwe Sloterdijk ervaren. Mensen ervaren dat als een enorm intensieve beleving. Dat komt deels door hoe we het brengen, maar ook doordat het echt over mensen gaat en een positieve boodschap aandraagt over hoe een betere samenleving er uit kan zien. Het is duidelijk dat we daar in alle opzichten behoefte aan hebben. Het besef dringt zich op, zoals het was kan het niet blijven, en nu is het moment en de wil er om te veranderen.’

Anders leven

‘Je hebt de afgelopen decennia het denken zien omslaan over hoe we de wereld willen inrichten. Is dat meer, meer, meer wel de goede weg? Wat zijn precies de gevolgen ervan? Kan dit nog wel? En – zoals dat gaat – je merkt dat dan zelf ook steeds meer bij de mensen om je heen. Die gaan wat anders leven. Dan krijg je kinderen – en dat zijn altijd ook momenten van bewustwording. Hoe zien we de toekomst voor ons… voor hen? Ik zie de toon steeds activistischer worden de laatste tijd en dat is goed.’

Kwaliteitsstempel

‘B-Corp vind ik echt een zeer belangrijk kwaliteitsstempel. Omdat het niet alleen over ‘het milieu’ gaat maar ook over transparantie, laten zien wat je precies doet als ondernemer en over sociale duurzaamheid; hoe je met de mensen omgaat. Daarbij is het op het bedrijfsleven gericht. Wat mij betreft moet het daar ook gebeuren. Bedrijven en merken hebben een enorme impact. Ja inderdaad, daar komt een groot deel van de problemen ook vandaan. Ik ben er van overtuigd dat daar dus ook de oplossing zit.’ •

*B Corp staat voor Benefit Corporation. Het label B Corp is een internationale certificering voor bedrijven die worden beoordeeld op sociale en milieuaspecten. Om B Corp te worden, moeten bedrijven een intensief kwalificatie-proces doorlopen. 

Maak kennis met andere insiders uit de groene reclamewereld:
Sander Veenendaal van Heldergroen
Willem van der Schoot van Havas Lemz
Danielle Guirguis van Smarthouse Creative Impact Studio
James Veenhoff en Martijn Pater van Fronteer
Kim Cramer van BR-ND People
Lorette en Nynke van Blyde
Jeroen Manders van Fama Volat
Elif Algu van Branding a Better World
Jur Baart van Fitzroy

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie