The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Vrijwel alle supermarkten in Nederland zetten zich de komende jaren in voor de gezondheid van de consument. Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl, Superunie en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) werken samen voor een vierjarig onderzoek van De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Wageningen University & Research (WUR).
Het onderzoek vindt plaats onder de noemer ‘Transparant gezond & duurzaam’ en heeft als doel beter te begrijpen wat de supermarktconsument beweegt. Het onderzoek moet uitwijzen hoe productinformatie transparanter kan en hoe de retailer zijn klanten kan helpen bij het maken van gezonde en duurzame keuzes. ‘We onderzoeken bijvoorbeeld de effectiviteit van voedselkeuzelogo’s en schapindelingen op basis van voedingswaarde van producten. Maar je kunt ook denken aan toekomstige interventies als het informeren van consumenten over duurzamere alternatieven met behulp van slimme winkelwagens’, zegt Koert van Ittersum, hoogleraar Marketing & Consumentenwelzijn aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Op verpakkingen staat vaak veel informatie. Dit vermoeilijkt het maken van gezonde en duurzame keuzes tijdens het boodschappen doen. Informatie als de voedingswaarden, herkomst van het product, keurmerken en logo’s maakt het voor de consument een tijdrovende klus om zich te verdiepen in alle producten die op zijn boodschappenlijstje staan.
Volgens de onderzoekers is de meest relevante informatie voor het maken van een gezonde of duurzame keuze in de supermarkt aanwezig. Ook in online webshops. Wat volgens hen ontbreekt is transparantie, waardoor het voor consumenten nu nog moeilijk is een gezonde en duurzame keuze te maken. ‘Met zoveel retailketens tezamen is dit echt een uniek project. Ondanks de individuele belangen tonen de marktpartijen een gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel voor waar ons voedselsysteem naartoe moet’, vertelt Hans van Trijp, hoogleraar Marketing en Consumentengedrag aan Wageningen University & Research.
Dat de supermarkten samenwerken binnen een wetenschappelijk onderzoek is volgens Marc Jansen, directeur van het CBL, belangrijk voor een gezonder en duurzamer Nederland. ‘Voor ons is het wellicht vanzelfsprekend dat supermarkten samenwerken om bedrijfsoverstijgende issues en onderwerpen aan te pakken. Door nu ook samen te werken binnen een wetenschappelijk onderzoekprogramma, worden uiteindelijk de uitkomsten en leeropbrengsten sterker en relevanter voor de maatschappij. Alle supermarkten hebben belang bij gezonde en weerbare klanten die bewuste en goed geïnformeerde keuzes kunnen maken uit het uitgebreide voedselaanbod. Zo werken we door meer transparantie aan een gezonder en duurzamer Nederland voor alle Nederlanders.’
Het onderzoek wordt gefinancierd door TKI, de topsector Agri & Food, met bijdragen van de betrokken retailers.
Lees ook:
Nudging op grote schaal ingezet voor gezondere supermarktaankopen
Ontwakende consument sterker dan ‘vegaburgerban’
Bannen plastic in supermarkt stuwt verkoopcijfers
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Ik heb er weinig geloof in, zal wel uitkomen op tegen de nutri-score strijden zijn.
https://www.consumentenbond.nl/acties/weet-wat-je-eet
als ze al niet eens eerlijk kunnen zijn over de ingredienten dan kom je nergens!
zie https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/2019/albert-heijn-jumbo-bolletje-ea-misleiden-over-volkoren/
Hopelijk gaat deze onderzoeksactie eindelijk de goede kant op wat betreft de aankopen voor de consument . Eindelijk meer duidelijkheid tav de producten en waarom is het apparaat zo vreselijk log ten aanzien wat betreft de plastic verpakkingen. Er zijn beter oplossingen, maar het wordt gewoon niet gebruikt. Als klant gooi ik het plastic in de afvalbak bij de desbetreffende winkel.Eigenlijk is dit van de zotte. Denk eens aan het milieu en ban dat plastic , ook de polyethyleen in onze verzorgingsproducten. Dit is mogelijk zodat we weer vis kunnen eten. Overheid en bedrijven waar blijven jullie??