Ontwakende consument sterker dan ‘vegaburgerban’

Laura Boeters 15 mei 2019 Samenleving

Vorige maand stemde de landbouwcommissie van het Europees Parlement vóór het verbod op het gebruik van productnamen als ‘veggieburger’ en ‘veganistische worst’. De consument zou misleid worden; de vegaburger in de ban. Ontwikkelingen tonen aan dat de landbouwcommissie de ontwakende consument onderschat.

Een organisatie waarvan we tegengeluid konden verwachten is ProVeg Nederland, katalysator in de overgang naar een plantaardig voedselsysteem. Deze Nederlandse stichting legde maandag 13 mei de ‘vegaburgerban’ in heel Europa onder vuur. Een campagne en een petitie om het voorstel te verwerpen leverde na een dag al elfduizend handtekeningen op. In een persbericht noemt ProVeg het voorstel van het Europese Parlement zinloos en irrationeel. Pablo Moleman, aanvoerder van de campagne benadrukt dat er geen enkele onderbouwing bestaat dat consumenten misleid worden door de huidige benamingen van vegetarische of plantaardige producten. ‘Te suggereren dat consumenten niet begrijpen wat het woord ”vegaburger” betekent, zoals de landbouwcommissie doet, beledigt hun intelligentie’, zegt Moleman in het bericht. Verder onderstreept hij dat de plantaardige sector een broodnodige bron van duurzame vernieuwing is, iets wat de EU zou moeten toejuichen en stimuleren in plaats van beperken met wetgeving.

Hoger niveau

Dat duurzame innovatie een belangrijke plek heeft ingenomen in het leven van de consument, blijkt uit het Amerikaanse bedrijf Beyond Meat. Op Duurzaam Bedrijfsleven lezen we dat het Amerikaanse bedrijf begin deze maand zijn eerste dag op de NASDAQ succesvol afsloot. Het bedrijf maakt plantaardige alternatieven voor vlees en is bekend van zijn ‘bloedende’ Beyond Burger, die sinds vorige week in de schappen van Albert Heijn ligt. Naast de naam van zijn bekendste burger, tilt Beyond Meat het plantaardige aanbod naar een hoger niveau dan wij hier in Nederland durven. De burger wordt namelijk niet aangeboden tussen de vleesvervangers, maar is te vinden tussen het vlees. Het doel hiervan is om hun vleesvervangers zo veel mogelijk naar vlees te laten smaken en gewoon tussen het vlees aan te bieden.

Trucjes

Dat de consument niet van gisteren is, blijkt niet alleen uit het bereik van een stichting als ProVeg en ambities van een merk als Beyond Meat, maar ook uit tv-programma’s als De Keuringsdienst van Waarde. Volgens Stichting Kijkonderzoek (SKO) keken 836 duizend mensen naar de aflevering over culinair vlees. Ook het boek De supermarkt survivalgids, door Teun van de Keuken – tevens bedenker van de keuringsdienst – werd goed ontvangen. Dat de supermarkt een walhalla is voor marketingtrucjes is geen geheim meer voor het grote publiek. Daarbij mag je de kans dat de wakkere consument zich laat misleiden door een naam als vegaburger zelf inschatten. En als de consument dan toch tegen wetens in een plantaardige burger eet in plaats van een stukje rund, is het voor het Europees Parlement misschien een geruststellende gedachte dat dat niet ten koste is gegaan van de volksgezondheid en de planeet.

Laura Boeters

Laura Boeters

Laura maakt sinds 2017 deel uit van het redactieteam van The Optimist. Ze is altijd...

Meer over Laura Boeters >

Reacties

Eén reactie op “Ontwakende consument sterker dan ‘vegaburgerban’”

  1. Ik eet geen vlees, vis of gevogelte. Ok vind het ook heel vies.
    Slagerijen ga ik niet in, het ruikt er naar lijken. De geur van een “heerlijke BBQ” bij een van de buren doet me denken aan een crematorium.
    Welke gek heeft bedacht dat een vegaburger naar vlees moet smaken?

Geef een reactie