Bannen plastic in supermarkt stuwt verkoopcijfers
Uitgelicht Economie

Bannen plastic in supermarkt stuwt verkoopcijfers

The Optimist 23 jan 2019

Door het plastic te verwijderen op de groente- en fruitafdeling is de verkoop van bepaalde groenten tot meer dan 300 procent gestegen. Dat blijkt na verandering van het versvak in een Nieuw-Zeelandse supermarktketen. De keten gaat daarmee de oorlog tegen plastic aan.

Het gaat om een aantal New World-supermarkten die het zogeheten ‘nude’-aanbod ofwel een plasticloos aanbod zijn gestart. Dit is de laatste trend in het voedingsmiddelenlandschap, volgens winkeleigenaar Nigel Bond van de locatie in Bishopdale. Hij bedacht het idee met zijn collega Gary May. De verandering leidde tot verbluffende verkoopcijfers, schrijft het dagblad The New Zealand Herald.

Zo’n acht New World-supermarkten volgden het voorbeeld van het duo. De stap maakt tevens deel uit van een reeks duurzame plannen die door de eigenaren van New World waren aangenomen. Van de 300 miljoen ton plastic die elk jaar wereldwijd wordt geproduceerd, wordt de helft slechts één keer gebruikt en weggegooid, terwijl slechts negen procent wordt gerecycled.

‘Toen we merkten dat steeds meer verse producten in plastic verpakkingen werden geleverd, dachten we “dit is te zot voor woorden” en we zwoeren hieraan iets te doen’, vertelt Bond. De supermarktketen Whole Foods die de eigenaar had bezocht tijdens een studiereis, gebruikte hij als voorbeeld. ‘Wat zij met hun assortiment en merchandising doen, dat is bijna een kunstvorm.’ Hij begon de ideeën met kwekers en leveranciers te bespreken en iedereen was welwillend om de mogelijkheden te bekijken.

Koelsysteem

Alle groente en fruit blijft in de winkel goed, door een nieuw koelsysteem dat werd geïnstalleerd. Dit staat bekend als ‘misting’, zoals bij buffetten wordt gebruikt. Groenten bestaan voor 90 procent uit water. Onderzoek toonde aan dat producten door nevel er niet alleen beter uitzien, deze behouden ook de kleur en textuur en hebben een hoger vitaminegehalte, volgens Bond. Daarnaast gebruikt de winkelketen een systeem voor de zuivering van het nevelwater. Zo’n 99 procent van alle chloor en bacteriën wordt daarmee verwijderd. Sommige producten, waaronder bessen, druiven en bepaalde tomaten zitten nog steeds in plastic kratjes, maar champignons komen bijvoorbeeld in kartonnen ‘trays’. Het grootste deel van deze verpakking is daarbij recyclebaar, laat Bond weten.

Sinds het concept is geïntroduceerd bij de supermarkten, worden de resultaten gemonitord. Bond: ‘De verkoop van de lente-uitjes is bijvoorbeeld met 300 procent toegenomen. Er waren misschien andere factoren in het spel, maar we merkten vergelijkbare verhogingen bij andere groentesoorten zoals snijbiet en radijs. Klanten vinden het bovendien fantastisch. Het is meer een beleving. Je kunt de verse citrusvruchten en lente-uitjes echt ruiken.’

Bron: nzherald.co.nz
The Optimist

The Optimist

Meer over >

Reacties

7 reacties

  1. 1 stap in de goede richting mits het gefilterd en zuiver water is, die stoom.

  2. fan-tas-tisch!!
    Dit lijkt me zeker een voorbeeld van grote verbetering.
    Met de plantenspuit kun je thuis ook aan ‘misting’ doen, met gekookt water uit de plantenspuit.

    Pluim voor Bond!!!!

  3. Erg leuk, maar 27 uur vliegen bij ons vandaan!!

    Ik wil graag Optimistisch zijn maar iets dichter bij huis is wel wenselijk

    dank u

  4. Beste Mark,
    Vervelend dat u het zo ziet. We hopen desondanks een inspiratie te zijn voor de ketens in Nederland.
    M.v.g.
    Namens de redactie van The Optimist

  5. De supermarkt Marqt in Amsterdam oost werkt ook met bovenstaand “misting”
    systeem.Leuk dat ik nu over dit systeem lees.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *