Kunnen we in de toekomst op mosterdzaad vliegen?

The Optimist 15 feb 2018 Natuur & Milieu

Voor het eerst is er een vliegtuig op een mix van biobrandstof van de Verenigde Staten naar Australië gevlogen. Deze biobrandstof bestond deels uit mosterdzaad. Mosterdzaad blijkt dus niet alleen een smaakmaker te zijn, het zou mogelijk ook een goede bron voor biobrandstof zijn.

Tot nu toe wordt voor biobrandstof vaak voor het afval van bijvoorbeeld snackbars gekozen. Deze bron is echter niet heel erg stabiel, de ene keer is er meer afval dan de andere keer, wat dan ook het grootste probleem hiermee is. Mosterdzaad zou mogelijk een oplossing zijn.

15 uur vliegen

In 2012 werd er al gevlogen op een mengsel van olie waar we normaal mee koken. Inmiddels is er dus gevlogen op een mengsel met mosterdzaad. De vlucht tussen de Verenigde Staten en Australië duurde maar liefst 15 uur. Voor deze vlucht is gekozen voor een gemengde brandstof. Tien procent van de brandstof was afkomstig van de Brassica carinata, een mosterdsoort die tussen de gewone gewascyclus van boeren kan groeien. Vergeleken met een normale vlucht zorgde deze gemengde brandstof voor een afname van de CO2-uitstoot van zeven procent.

Mosterdzaad lokaal of voor de luchtvaart

Volgens Daniel Tan, landbouwexpert van de Universiteit van Sydney, kan een dag na het oogsten van het gewas de olie uit het mosterdzaad gehaald worden. Deze olie kan direct in de landbouwmachine gebruikt worden als brandstof. Volgens Tan is dit positief. Mosterdzaad wordt geplant als groenbemester, aangezien het niet goed is voor een perceel om jaar in jaar uit hetzelfde te planten. Tussendoor kan het mosterdzaad behalve de grond verrijken, ook lokaal als olie gebruikt worden voor de luchtvaart.

Van New York naar Amsterdam

Ook in Nederland is er een tijd gekozen voor vluchten die vlogen met biobrandstof. Zo koos KLM in 2013 de helft van het jaar voor biobrandstof op de vluchten tussen New York en Amsterdam. Het is onduidelijk of vliegtuigen in de toekomst alleen op biobrandstof kunnen vliegen.

Lees ook in de Daily:
Als je hier werkt, werk je in een regenwoud
Dementie: wat zijn de risicofactoren en hoe beïnvloed je ze?

Bron: The Guardian
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

2 reacties op “Kunnen we in de toekomst op mosterdzaad vliegen?”

  1. Als we het over vliegen hebben (met jets dan wel te verstaan) dan komen we ook op het fenomeen Chemtrails, iets wat willens en wetens door vrijwel iedereen wordt weg gemoffeld als conspiracy, maar het duidelijk niet is! Want natuurkundig is het al niet te verklaren dat er zgn. persistent contrails gevormd kunnen worden als de rel. luchtvochtigheid niet eens boven de 67% komt. Nu is dat op een gemiddelde vlieghoogte van 8 km niet eens mogelijk dat die luchtvochtigheid zo hoog komt. Dus en dat hebben inmiddels de regenwater monsters ook al aangetoond dat er grote hoeveelheden ppm`s Aluminium, Barium, Strontium, Ethyleen Dibromide etc. in de atmosfeer voorkomen en dus neerdalen hetzij als “mist“ wat we ook zo vaak aantreffen, hetzij door neerslag. Dus hier wordt wel degelijk gemanipuleerd met ons weer, vandaar ook dat ons winters weertje zo vaak witte “sluierbewolking“ liet zien wat we dus ook op mooie zomerse dagen zien! Dus Chemtrails ! Voor meer info: http://www.geoengineeringwatch.org of google op David Icke , Dane Wigington, Kristen Meghan, Willem Felderhof, ir. Coen Vermeeren, Rosalind Peterson . Nogmaals voor hen die dit niet willen weten, de struisvogels onder ons…het volgende “The Eyes are useless when the Mind is blind“!

  2. Bedankt voor je reactie Christian.
    Wij gaan ons hier eens in verdiepen!

    – The Optimist

Geef een reactie