Alternatieve meditatie
Uitgelicht Gezondheid

Kies jij voor deze alternatieve vormen van meditatie?

The Optimist 26 mrt 2018

De voordelen voor dagelijkse meditatie zijn inmiddels onomstotelijk bewezen. Echter zijn er veel mensen die het moeilijk vinden om erbij te blijven, om ‘niks’ te doen. Om deze reden zullen wij enkele alternatieve vormen van meditatie beschrijven die beoefend kunnen worden door mensen die onrustig worden van ‘niks’ doen.

Yoga: de oudste vorm van meditatie

Yoga is goed voor het lichaam (én geest). Het zorgt voor meer flexibiliteit, kracht en balans en kan daarnaast ook worden gezien als een van de oudste vormen van meditatie. Yoga is ongeveer hetzelfde als mediteren. Bij beiden ligt de focus op de eigen ademhaling. Alleen wordt dit bij yoga gecombineerd met bewegingstechnieken.

Tekenen

Tekenen kan ook als een alternatieve vorm van meditatie worden gezien. Het is behalve erg ontspannend, ook een geweldige vorm van training voor het brein. Het gaat niet om hoe mooi de tekening is, maar meer om het gevoel dat je krijgt tijdens het tekenen. Door met volle aandacht je omgeving waar te nemen en je bewust te worden van de wereld om je heen, zul je je verbonden voelen met alles om je heen.

Muziek als meditatiemiddel

Veel mensen luisteren gedurende de dag naar muziek, maar luister je wel echt? Wanneer heb jij voor het laatst met je ogen dicht geluisterd naar een lied, zonder onderbrekingen? Misschien jij, maar een groot aantal zal het zich niet herinneren. Door je enkel te focussen op de muziek, voer je een alternatieve en voor vele een zeer aangename vorm van meditatie uit.

Dit zijn slecht een paar vormen van alternatieve meditatie. Veel dingen in het leven die je doet en ziet, kunnen een mediterend effect hebben, zolang je het met je zintuigen ervaart en bewust bent van je ademhaling. Dit geldt echter niet voor alles. Wanneer je televisie kijkt verstoor je je eigen gedachtes met stimulerende prikkels en werkt het niet. Moet jij straks koken of schoonmaken? Laat jouw zintuigen je gedachten dan overnemen en geniet van een alternatieve meditatiesessie tijdens alledaagse activiteiten.

Lees ook in de Daily:
Schoonfamilie kan ook leuk zijn
Laat je inspireren door mindfulness

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

4 reacties

  1. Beste redactie,

    Ik mis bij de alternatieven: tai chi en chikung.
    Dat kennen jullie toch wel?!

  2. De meditatievormen die worden beschreven kunnen als aandachtsoefening zeker een alternatief zijn voor mensen voor wie het ‘enkel’ zitten zoals in ZaZen te moeilijk is. Ook het ‘dagelijks leven als oefening’ (een term van K. Von Dürckheim) is een aandachtsweg zoals in de mindfulness ook geleerd wordt. Het doel echter van deze oefeningen is niet primair tot rust te komen. Dit tot rust brengen van de gedachten heeft tot doel in de grote stilte in onszelf te geraken teneinde in die stilte ons zelf, onze kern of welke benaming we het ook geven, te leren vernemen. Het is een weg naar bewustwording van wie we in diepste wezen zijn.
    Dat laatste wordt vaak vergeten en ook in dit artikeltje niet benoemd. ‘Meditatie’ wordt zo enkel een veredelde oefening om tot rust te komen, yoga een veredelde fitness. Op zich natuurlijk niets mis mee, maar een te oppervlakkige duiding van waar het in wezen om gaat bij meditatie.

  3. Tekenen is voor mij heel herkenbaar: het “naar de natuur” tekenen wel te verstaan: tekenen wat ik voor me zie, of van een foto die ik zelf ergens gemaakt heb, zodat ik me de sfeer kan herinneren. Het helpt mij ook om rust en focus te krijgen in mijn “chemobrein”.

  4. Hoi Astrid,
    Bedankt voor de toevoeging. Dat zijn inderdaad ook goede alternatieven. Mooi om te zien hoeveel verschillende manieren van meditatie er eigenlijk zijn. Het zijn er gewoon teveel om op te noemen!

    – De redactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *