Hoor jij bij deze groep Nederlanders?

The Optimist 20 okt 2017 Natuur & Milieu

Nederlanders proberen steeds meer op duurzaamheid te letten. Zo bleek uit recent onderzoek al dat men steeds vaker kiest voor zonne-energie. Maar ook wanneer het gaat om consumeren is te zien dat de consument steeds bewuster wordt.

Duurzaamheid krijgt steeds meer aandacht en gaat ook een steeds grotere rol spelen onder consumenten. Onder duurzaam voedsel wordt voedsel verstaan waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met het milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht.

Stijging aandeel duurzame voeding

Dat er steeds meer aandacht voor duurzaamheid is, en dus ook voor duurzame voeding, komt ook terug uit de cijfers van de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen Economic Research. Dit onderzoek, dat uitgevoerd wordt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, laat zien dat de Nederlandse consument in 2016 26 procent meer geld besteedde aan duurzaam voedsel ten opzichte van 2015. Het ging hier om een bedrag van 3,8 miljard euro. Hiermee steeg het aandeel duurzame voeding binnen de totale voedselbestedingen van acht procent in 2015 naar tien procent in 2016.

Groei binnen vele productgroepen

Bij alle productgroepen binnen duurzaam voedsel was in 2016 een groei in besteding te zien, op het zuivel na. Er was met name een grote groei te zien binnen de productgroep eieren. Zo bleek dat 40 procent van alle eieren die in 2016 verkocht werden duurzaam waren. Bij vleesproducten ging het om 31 procent, gevolgd door koffie en thee met 24 procent.

Kiezen voor keurmerken

De consument ging ook beter op het keurmerk letten. Zo koos 31 procent van de consumenten voor het Beter Leven keurmerk, 30 procent koos voor het Biologisch keurmerk en 22 procent koos voor het UTZ Certified keurmerk. Met name bij vleesproducten werd er gekeken naar het soort keurmerk dat het product droeg.

De duurzame producten werden met name in de supermarkt gekocht of bij speciaalzaken. En dit wordt steeds makkelijker, gezien de aandacht die diverse supermarkten steeds meer richten op duurzame producten.

Ook in de Daily van vandaag:
Onderzoek wijst uit: methaanuitstoot van vee is niet nodig
Waarom je koffie of thee van een collega moet afslaan

Bron: Duurzaam bedrijfsleven
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Reacties zijn gesloten.