Yildiz Celie
Yildiz Celie (1979) is nieuwsgierig naar het leven, optimistisch over duurzaamheid en heeft een achtergrond...
De toekomst is diervriendelijk, en die toekomst komt steeds sneller dichterbij. Zeker nu Vion, de grootste vleesverwerker van Nederland, zich ook richt op plantaardige grondstoffen. Op de Anuga-beurs in Keulen presenteerde het bedrijf een nieuw merk voor plantaardig vlees.
Volgens ProVeg Nederland is de introductie van Vion een volgende stap in de transitie van de vleesindustrie naar plantaardige grondstoffen. ‘Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf’, stelt Pablo Moleman, Manager Food Industry & Foodservice bij ProVeg Nederland.
‘De vleesindustrie is bezig met een indrukwekkende, grote omschakeling van dierlijke naar plantaardige productie. De grootste vleesverwerker van Nederland kon niet achterblijven. Vion heeft de markt goed bestudeerd, dat blijkt wel uit het feit dat hun nieuwe producten volledig plantaardig zijn. Daarmee hebben ze een streepje voor op de fabrikanten die nog het dieronvriendelijke kippenei-eiwit gebruiken.’
Dat ook grote spelers in de vleesmarkt betrokken zijn bij de transitie naar een plantaardigere toekomst, zorgt ervoor dat de productie van plantaardig vlees sneller kan worden opgeschaald. Grote bedrijven als Vion beschikken immers al over de productiefaciliteiten en kunnen vleeslijnen zo aanpassen dat deze plantaardig vlees produceren en verpakken. Door deze betrokkenheid komt het moment dat plantaardig vlees op prijs kan concurreren met dierlijk vlees snel dichterbij.
Dat plantaardig vlees op deze schaal wordt geaccepteerd, door zowel consument als producent, komt niet uit de lucht vallen. Een organisatie als ProVeg Nederland zet zich al jaren in om het voor de consument gemakkelijker te maken om plantaardig te eten. Dit doen zij met onder andere de (gratis) Veggie Challenge, waarbij deelnemers worden geïnspireerd om dertig dagen minder vlees te eten.
Momenteel hebben al honderdduizend mensen zich hiervoor ingeschreven. Om de challenge en een plantaardig dieet te ondersteunen, lanceerde ProVeg onlangs de eerste Nederlandse app die helpt om te stoppen of minderen met vlees en andere dierlijke producten. Deelnemers aan de Veggie Challenge krijgen gratis toegang tot de app.
Meer lezen:
‘Vleesvervangers kun je weglaten in een plantaardig dieet’
De mannelijke jager grilt zijn groenten
Ontwakende consument sterker dan ‘vegaburgerban’
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Misschien kan/mag dat niet in jullie publicatie, maar ik zou het fijn gevonden hebben als er een naam vermeld was waaronder ik hun producten kan vinden.
Succes verder en vriendelijke groet.
We hebben het nog even nagezocht op de website van Vion.
Hier leest u meer: https://www.vionfoodgroup.com/nl/news/vion-lanceert-me-at-een-start-up-voor-alternatieve-eiwitten
Namens de redactie,
Mvg Laura
Mijne dames, heren.
Een reactie uit mijn hart. Ik ben in hart en nieren een vleesman en kom uit een grote vleesfamilie. Heb werkelijk niets tegen welke vorm van Vega in de ruimste zi van het woord. Was zelf een van de eerste die binnen het concern de handen op elkaar probeerde te krijgen voor Vega producten. Inmiddels bijna 20 jaar geleden. Natuurlijk is daar een markt voor.
Waar ik mijn mateloos aan erger is dat, de hele Vega industrie nog nooit een goed marketing communicatie bureau in de hand heeft genomen om de producten een eigen plaats en naam in de markt te geven.
De vegetarische slager. Hoe stom kan je zijn. Alle producten moeten vleesvervangers zijn. Vlees bite hebben, naar vlees of kip smaken, waar zijn jullie in hemelsnaam mee bezig. Laat ook de slager in zijn waarde. Sta achter je eigen product en maak er een producten ranch van met een eigen eerlijke plaats in de markt en zet je niet af tegen vlees. Maak het complementair.
Vleesvervangers bestaan niet. Het is wel of geen vlees, punt. Beide producten mogen en kunnen naast elkaar bestaan. Ik zou daar graag een keer over willen discuseren. Of het nu Vion of Unilever of Zwanenberg is, maakt niet uit. Wie pakt de handdoek op ???
Ik ben het helemaal eens met de heer van der Laan. Waarom wordt er niet een pakkende, originele naam bedacht voor vegetarische producten die op de markt zijn en komen. Het gaat om producten die een aanvulling zijn op de maaltijd wanneer je geen vlees eet.
Fervente vleeseters gaan echt geen vegetarische schnitzels of kipnuggets kopen, omdat de naam geassocieerd wordt met vlees.
Helemaal waar!
Een veganist of een vegetarier is geen niet-vleeseter. Hij/zij geeft de voorkeur aan planraardig/natuurlijk. Een vega of vege laat het dier (of de aarde) in zijn waarden en wordt er zelf nog gezonder door ook. Wat je noemt een heuse win-win situatie!
Laat daar de marketiers maar eens op stuk bijten. Succes!