Brandmerken bespaart miljoenen kilo’s plastic

The Optimist 16 okt 2019 Natuur & Milieu

Een bezoek aan de supermarkt confronteert ons met plastic verpakkingen. Die confrontatie begint vaak al op de groente- en fruitafdeling. Toch zijn er de afgelopen drie jaar al meer dan 22 miljoen onnodige plastic verpakkingen bespaard, dankzij ‘brandmerken’ ofwel Natural Branding.

Natural Branding is een lasertechnologie waar Eosta, leverancier van verse biologische groenten en fruit, en haar partners al sinds 2016 mee werken. De lasertechniek voorziet een stuk fruit of groente van een merkteken. Vaak worden biologische producten in plastic verpakt, zodat er onderscheid is tussen gangbare en biologische producten. Het eco-vriendelijke merkteken is een oplossing die al door 32 supermarktketens in 13 landen wordt gebruikt.

Brandmerk versus sticker

Het merkteken dat wordt aangebracht op groenten of fruit kan in de vorm van letters of een afbeelding. Met laserlicht wordt wat pigment verwijderd uit de buitenste laag van de schil. Deze methode is goedgekeurd door Skal (onafhankelijk toezichthouder biologische producten in Nederland). Ook worden geen hulpstoffen gebruikt en de methode is zeer oppervlakkig. Dit laatste zorgt ervoor dat het geen invloed heeft op smaak of houdbaarheid. Bovendien kunnen het product en de schil gewoon gegeten worden.

De energie die nodig is voor het brandmerk, is minder dan 1 procent van de energie benodigd voor een sticker. Het merk heeft als grootste voordeel dat een biologisch product niet meer verpakt hoeft te worden in milieuonvriendelijk plastic.

Zesduizend kilometer plastic

Paul Hendriks, verpakkingsexpert bij Nature & More, vindt het mooi om te zien dat zoveel van zijn klanten Natural Branding als een concrete oplossing zien: ‘Ze begrijpen dat de meest duurzame verpakking geen verpakking is.’ Duurzaamheidsmanager bij Eosta, Michaël Wilde, is ook erg trots: ‘Samen met onze retailpartners hebben wij inmiddels 22 miljoen verpakkingen bespaard en dat is ongeveer zesduizend kilometer aan plastic film. Qua CO2-uitstoot is dat net zoveel als de uitstoot van een auto die 255 keer rondom de aarde rijdt.’ Hij voegt nog even toe: ‘En wij zijn pas net begonnen!’

Nature & More is het “trace & tell” merk voor biologische groente en fruit van Eosta, internationaal distributeur van verse groente en fruit, gevestigd in Waddinxveen. Nature & More zoekt voortdurend naar manieren om minder en duurzamer te verpakken, bijvoorbeeld met verpakkingen van suikerriet. In 2018 won Eosta daarom de Sustainable Packaging Award, na eerder te zijn genomineerd voor de Plastic Soup Terrine.

In de volgende editie van The Optimist lees je meer over Eosta, en de eerlijke prijs van voedsel, in een openhartig gesprek met directeur Volkert Engelsman. Het nieuwe magazine is vanaf 25 oktober 2019 verkrijgbaar bij de boekhandel en in de webshop.

Meer lezen:
Plastic en man-zijn
18-jarige lost probleem microplastic op
Biologische landbouw is de oplossing

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie