4 tips voor je (mentale) gezondheid

The Optimist 14 aug 2020 Gezondheid

Als optimist weten wij (en jij als lezer van onze Daily dus ook) dat er oneindig veel oplossingen en mogelijkheden zijn. Zo ook voor het behouden van een goede fysieke en mentale gezondheid. Daar kan je het tijdens de crisis misschien wat moeilijker mee hebben dan normaal. Deze vier tips gaan je helpen.

Houd mini e-mailvakanties
Werk je thuis? Of lijkt het inmiddels alsof je op je werk leeft? Voor alle thuiswerkers: geef jezelf rust! Dat begint al bij het opstaan. Klap niet direct je laptop open. Pak het ochtendritueel terug, en zorg ervoor dat je zelf goed bent opgestart voordat je je mailbox opent. Gebruik een planner of agenda, en plan in wanneer je je mailbox opent en iedereen beantwoordt. Dit zal voelen alsof je iedere dag een mini e-mailvakantie hebt, maar een automatisch antwoord met een verklaring waarom je niet direct terugmailt hoeft natuurlijk niet. Kijk daarna ook eens naar alle andere afleidende notificaties die je onnodig hebt aanstaan: uitzetten! Zo, dat geeft rust.

Voed je microbioom
Je hebt waarschijnlijk ontdekt wat stress, angst of chaos met je brein doet: het is dorstig naar endorfine. Probeer jij ook je geluksstofjes op peil te houden met chocolade, fastfood of snoep? Dan kun je het beter opgeven, want op deze manier gaat het je nooit lukken! Verzadigde vetten en suikers activeren misschien dan wel het beloningssysteem in je hersenen, maar dat is tijdelijk en daarna wil je alleen nog maar méér. Wees verstandig: eet een appel. Deze slogan gaat nog steeds op, want van een voedingspatroon rijk aan fruit groenten en volkoren graanproducten zal je je een stuk meer in balans zijn. Je darmflora en je brein zullen je dankbaar zijn.

Voetjes van de vloer
Het is begrijpelijk dat je thuis je ontspanning en comfort zoekt op de bank, verwikkeld in een goede Netflix Original. Probeer voor je mentale gezondheid schermtijd te beperken (ja, net zoals je dat bij je (klein)kinderen of neefje en nichtje probeert te doen). Zet de tv uit, je favoriete muziek op, en dans! Kom uit dat hoofd, en dans jezelf terug je lijf in. Haak je in gedachten nu al bij het idee af? Des te meer redenen om het eens te doen.

De tijd is nu
Het is heel begrijpelijk als je op het moment wat meer moeite hebt om positief te zijn en in het nu te blijven leven. Voel je je vaak overweldigd door alle emoties en gebeurtenissen? Sta dan even stil bij wat je precies voelt, en accepteer het. Lees meer over de Japanse kunst van acceptatie, het kan je helpen om minder gefocust te zijn op jezelf als middelpunt en het geeft rust. Meer lezen en leren over mindfulness kun je hier:

Mindfulness kan helpen om depressie te voorkomen
Niet kleuren maar krassen op weg naar mindfulness
10 minuten mindfulness verandert de manier waarop je reageert

Bron: MindBodyGreen
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met