Serie – Groene communicatiebureaus: Whello

The Optimist 16 jun 2023 Samenleving

In negen van de tien commercials zijn zo’n beetje alle menselijke kleuren en seksuele voorkeuren vertegenwoordigd. En of het nu over benzine of vega-burgers gaat, elk bedrijf claimt ondertussen de planeet te redden. Waar komt het vandaan, waar gaat het heen en is het een oplossing? De insiders aan het woord…

DOOR: GIJS DE SWARTE

Wereldverbetering als ultieme businesscase

Marketingbureau Whello in Amsterdam heeft de laatste jaren stevige stappen op het gebied van wereldverbetering gezet en tegelijkertijd een indrukwekkende groei doorgemaakt.

Inlevingsvermogen

Serge de Sousa, mede-oprichter van Whello: ‘Dit is ook een verhaal over wat je persoonlijke transitie zou kunnen noemen. Misschien daarom wel leuk om even onze achtergrond te schetsen. Een van de oprichters, Nasser al Kamouchi, is een Limburgse Marokkaan. De ander, Steven Neeteson, is kind van een Nederlandse vader en een Surinaamse moeder. En ik ben een Portugese Nederlander. Door de verschillende achtergronden wordt het inleven in andere mensen veel makkelijker. Je hebt constant al interactie met verschillende types en ideeën. Dat helpt ook erg bij ons werk. We proberen echt te doorgronden wat onze opdrachtgevers, medewerkers en de doelgroepen waar we onze campagnes op richten, voor ogen hebben.’

Superpower

‘Nasser en ik hebben elkaar ontmoet bij een bedrijf dat zich richt op expats uit de hele wereld. We werkten daarbij samen met digitale marketingbureaus die ons weer moesten helpen om met die – allicht – zeer diverse doelgroepen te communiceren. En we merkten dat ze zich daar moeilijk in konden inleven en vaak een soort, one size fits all benadering hanteerden. Wij dachten, maar die klanten, die verschillende doelgroepen expats, zijn mensen, en als je met mensen een relatie wilt aangaan dan moet je je op z’n minst verdiepen in wie ze zijn en wat ze beroert. Dat zijn we gaan doen en dat zien we ondertussen ook als onze grote kracht. Inlevingsvermogen is onze superpower. We zijn in 2016 begonnen en inmiddels zijn er vijftig medewerkers.’

Waarde toevoegen als merk

‘Wat je doet is samen met je klant op zoek gaan naar waar het probleem, de pijn zit, en de droom, de stip aan de horizon. En dan kom je er in deze tijd steeds vaker achter dat er bij bedrijven behoorlijk wat vragen leven over waar we met de wereld naartoe gaan. Natuurlijk willen bedrijven zakendoen en groeien, maar het belang van een gezonde planeet speelt daar een steeds grotere rol bij. Mensen, bedrijven en merken worden zich duidelijk steeds bewuster van wat hun activiteiten voor anderen betekenen. Ook dat is inlevingsvermogen. Dat zie je breed in de economie en ook in onze eigen organisatie. Dus dan stel je de vraag, wat kunnen we concreet doen om met Whello ook op dat vlak waarde toe te voegen. Zo kwamen we uit bij duurzame bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan Fastned, dat snellaadpalen voor elektrische auto’s maakt. We hielpen hen met een crowdfundingcampagne. En we werken voor een goed doel als REEFolution dat zich richt op herstel van het koraalrif, of Stichting AFIP, een platform voor nieuw onderzoek naar hartritmestoornissen, mede opgestart door een oud Whello-medewerkster.’

People planet profit

‘Het is ook echt wat je noemt een win-win-winsituatie; het is beter voor de planeet, de consument wordt er blij van, onze klanten worden er blij van en iedereen bij ons gaat gemotiveerder aan het werk. Brengen we daarmee die zo noodzakelijke transitie tot stand? Er komt indrukwekkend veel positieve energie bij los en vooralsnog is het in ieder geval de betere weg.’ •

Maak kennis met andere insiders uit de groene reclamewereld:
Sander Veenendaal van Heldergroen
Willem van der Schoot van Havas Lemz
Danielle Guirguis van Smarthouse Creative Impact Studio
James Veenhoff en Martijn Pater van Fronteer
Kim Cramer van BR-ND People
Lorette en Nynke van Blyde
Jeroen Manders van Fama Volat
Elif Algu van Branding a Better World
Jur Baart van Fitzroy
Véronique Misteli van Misteli Creative Agency

Leontine Gast van The Terrace

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie