Zweedse dominee is meestal vrouw

The Optimist 10 sep 2020 Zingeving

Dominee een mannenberoep? Niet in Zweden. Ruim zestig jaar na de openstelling van het ambt zijn de vrouwelijke predikers in de meerderheid. Van de 3060 predikanten die dienen in de Zweedse kerk zijn er 1533 vrouw, oftewel 50,1 procent.

Het behalen van deze meerderheid ging een stuk sneller dan was voorzien in 1990, toen men inschatte dat het nog minstens een eeuw zou duren voordat de helft van de geestelijke stand uit vrouwen zou bestaan. Susann Senter was in 1975 een van de eerste vrouwelijke voorgangers in het bisdom van de stad Västeras. Eigenlijk waren vrouwelijke dominees al in 1958 toegestaan, maar bisschoppen konden hiertegen bezwaar maken.

Blij verrast

Inmiddels zijn er dus veel vrouwelijke predikanten bijgekomen. Toch is gendergelijkheid nog geen vanzelfsprekendheid. De Zweedse vrouwelijke predikers stuiten nog op een hoop weerstand vanuit de geestelijkheid. Ook het inkomen is niet gelijk: mannelijke geestelijken krijgen zo’n 2200 Zweedse kroon (215 euro) meer betaald dan hun vrouwelijke collega’s. Vrouwelijke predikanten geven aan de meeste weerstand te ondervinden van andere geestelijken. De vrouwelijke predikers worden goed ontvangen in de gemeente; leden zijn vaak blij verrast een vrouwelijke dominee te zien.

Bron: Trouw
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

2 reacties op “Zweedse dominee is meestal vrouw”

  1. Gendergelijkheid wordt wel in toenemende mate een ideologie.
    Wat zou gendergelijkheid teweegbrengen bij gewichtheffen, boksen en roeien?
    In optimistische kringen wordt vaak een beroep gedaan op evolutionaire denkbeelden. Maar wie zijn leiders bij kuddes van zoogdieren? Zou bovendien het verschil tussen kinderen kunnen baren en kinderen kunnen verwekken geen enkele andere implicatie hebben, bijvoorbeeld voor de verzorging van kinderen. Opvallend is dat juist de laatste jaren ook gevraagd wordt aparte aandacht aan hartkwalen bij vrouwen te schenken, want vrouwenlichamen zijn op meer gebieden anders dan mannenlichamen, met alle consequenties van dien. verder bekijken jullie de vrouw-in-het-ambt alleen sociologisch en genderideologisch. Mag misschien God ook nog iets ter sprake brengen?

  2. Gelijkheid is iets anders dan gelijkwaardigheid. In de paardenkudde is er de leidmerry die de kudde leidt, ze leidt de kudde naar voedsel en water. Een hengst sluit de gelederen om te zorgen dat er rugdekking is.
    De argumenten over fysieke verschillen tussen vrouwen en mannen staven toch niet het feit dat vrouwen net zo goed geestelijk kunnen leiden als mannen? God gaf ons keuzevrijheid.

Geef een reactie