Vegetarisch keurmerk groeit mede dankzij McDonalds

The Optimist 11 jan 2018 Zingeving

Het aantal vegetarische en veganistische producten voorzien van het Europese V-label is in 2017 fors toegenomen. Je verwacht het niet, maar in Nederland bereikte het keurmerk zijn mijlpaal mede dankzij bedrijven als Unilever en McDonalds.

De vegetariërs en veganisten onder ons kennen het gemak van het Europese V-label. Met een haviksoog scannen zij producten op het bekende groene V’tje. Handig zo’n keurmerk, want zo zie je in één klap of het product vegetarisch of veganistisch is. Dit maakt het ontcijferen van de ingrediëntenlijst verleden tijd.

Naar de Mac voor een veganistische hap

In Nederland werden vorig jaar ruim 750 nieuwe producten voorzien van het keurmerk. Daarmee groeide het aantal gecertificeerde producten in Nederland met ruim 75 procent. In Nederland is de Vegetariërsbond de licentiehouder voor het Europese V-label. Volgens de bond is de groei van het keurmerk onder andere te danken aan grote merken als Lassie, Maggi, HAK en McDonalds. Unilever wordt gezien als mijlpaal voor de ontwikkeling van het keurmerk in Nederland. Dit bedrijf maakte eind 2016 de keuze om het label stapsgewijs op honderden van haar producten te gaan voeren.

Het V-label is dus niet langer alleen weggelegd voor de biologische sector. In de ‘gewone’ retail is het keurmerk ook goed vertegenwoordigd. Daarbij is zelfs de helft van het aantal gekeurde producten veganistisch. Hoewel bij veel vegetariërs en veganisten de rillingen over het lijf lopen bij het horen van het woord McDonalds, heeft de fastfoodketen vorig jaar het V-label aangevraagd voor zijn Veggieburger. Deze kreeg de keten toegekend. Toch zijn er ook positieve geluiden te horen over de veganistische hap bij de Mac. Zo wordt de vegan optie bij McDonalds vergeleken met de Albert Heijn, waar de vleesvervangers ‘ook gewoon’ naast het vlees in de schappen liggen. Ook wordt het belangrijk gevonden dat er overal en voor iedereen vegetarische en veganistische opties verkrijgbaar zijn.

De groei van het V-label is niet onverklaarbaar. Door de trend naar meer vegetarisch en bewuster eten hebben A-merken en fastfoodketens belang bij het hebben van het keurmerk. Uit de Vegamonitor, van stichting Natuur en Milieu 2017, blijkt dat de vleesconsumptie onder Nederlanders is gedaald ten opzichte van vijf jaar geleden. 37 procent van de Nederlanders geeft aan nu minder vlees te eten dan vijf jaar geleden, 41 procent zegt dat zij de vleesconsumptie hebben gehalveerd en ruim de helft (54 procent) heeft het gevoel dat minder vlees eten de norm wordt in Nederland. Daarbij vindt 38 procent elke dag vlees eten niet meer horen bij deze tijd.

Ook in de Daily van vandaag:
In de Syrische stad Raqqa is de hoogste bestuurder een vrouw van 29
Een burn-out voorkomen? Doorbreek dan dit patroon

Bron: Vegetariërsbond 
The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie