Dit merk brengt Israëlische en Palestijnse vrouwen bij elkaar

The Optimist 22 sep 2018 Samenleving

Toen een gepensioneerd echtpaar een stichting opzette voor het oplossen van een van de grootste problemen van de mensheid, wisten de man en de vrouw nog niet dat ze daarbij ook een modemerk zouden lanceren.

Het stel bracht een bezoek aan Israël en zag daar het conflict met de Palestijnen. Ze begonnen te zoeken naar manieren om een vredige verbinding te leggen tussen de twee kampen. Gezien de vaardigheden van de vrouwen in deze regio kwam Jones op het idee om Israëlische naaisters in contact te brengen met Palestijnse borduursters om zo een modecollectie op de markt te brengen. Daarmee zou er niet alleen meer werkgelegenheid in het gebied ontstaan, maar zou er ook een brug worden geslagen.

Het resultaat is het merk Two Neighbors, een sociaal bewust merk, dat vrouwen in staat stelt vrede te bereiken middels naald en draad. Door deze onwaarschijnlijke zakenpartners samen te brengen, wordt iets van de schade die in die maatschappij is ontstaan, gerepareerd.

Ondanks de culturele, geografische en politieke uitdagingen blijft Two Neigbors toegewijd aan de gedachte dat het mogelijk is een verschil te maken, zolang men maar bereid is tot samenwerking bij de totstandkoming van een product. Want hoewel het Jones-echtpaar de oprichter is van het merk, fungeert het duo alleen als adviseur. De vrouwen binnen het bedrijf maken het tot een succes. Het is een klein team, maar gezamenlijk runnen zij alles van productie tot marketing en de financiële zaken.

Voor de coördinator Adeem, die Engels heeft gestudeerd, is Two Neighbors een kans om vrouwen samen te brengen en om de sociale en economische ontwikkeling van hun maatschappijen te versterken. Volgens haar heeft het bedrijf haar horizon verbreed en is ze hoopvoller, heeft ze meer dromen en een duidelijkere visie over de toekomst. ‘Ik vertel niet iedereen zomaar over mijn werk, want niet iedereen ziet de goede bedoelingen van “de andere kant”. Maar hier werken mensen van beide kampen. We proberen om open met elkaar te praten. Kleine dingen kunnen van grote invloed zijn op het vredesproces, daarom moeten we geduldig zijn. Voor mij is Two Neighbors een van de kleinere bewegingen die ons langzaam richting vrede brengen.’

Veel van de vrouwen, zowel Israelisch als Palestijns, die de kleding en accessoires produceren hebben nauwelijks een opleiding genoten. Daarom zorgt Two Neighbors voor opleiding en materiaal, zodat het bedrijf efficiënt blijft. Het uiteindelijke doel is dat het Jones-echtpaar helemaal uit het bedrijf kan stappen, waarbij de vrouwen uit beide landen hand-in-hand kunnen blijven samenwerken in een winstgevend bedrijf en kunnen dienen als voorbeeld in hoe samenwerking tussen de landen mogelijk is.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Eén reactie op “Dit merk brengt Israëlische en Palestijnse vrouwen bij elkaar”

Geef een reactie