The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Veel mensen worden niet erg vrolijk van het dagelijkse ‘gewone’ nieuws. We krijgen regelmatig berichten van mensen die zeggen dat ze niet meer naar het journaal kijken, geen kranten meer lezen, en de nieuwsbulletins op de radio ontwijken. Gelukkig is er meer constructief nieuws te melden dan je op het eerste gezicht zou denken. Dat doen wij al heel wat jaren met onze The Optimist Daily. Om nog meer actueel, positief nieuws te brengen in onze nieuwsbrief, werken we samen met Sublime.
In het centrum van Londen geldt vanaf deze week een nieuwe regeling voor auto’s. De Ultra Low Emission Zone is bedoeld om oude vervuilende voertuigen zoveel mogelijk te weren uit het centrum en de luchtkwaliteit te verbeteren. Voertuigen die veel slechte stoffen uitstoten moeten elke dag 14,50 euro betalen als ze de zone betreden. Voor grote voertuigen zoals bussen is dat zelfs 116 euro.
Het Rode Kruis wil jongeren bewust maken van het gebruik van hun mobiele telefoon bij een noodsituatie. In plaats van hun mobiel te pakken en te filmen, moeten ze juist 112 bellen. Er komt een lesmodule die leerlingen van de middelbare school leert en stimuleert om dit te doen. Door over keuzes te praten hoopt de hulporganisatie te bereiken dat jongeren na een ongeval vaker de telefoon pakken om 112 te bellen.
De klimaatverandering zorgt voor een stijgende zeespiegel. Er wordt al jaren onderzoek gedaan naar mogelijke oplossingen. Non-profit organisatie Oceanix heeft een creatieve oplossing bedacht om met de zeespiegelstijging om te gaan: een drijvende stad. Afgelopen week presenteerde het bedrijf de plannen aan een commissie van de Verenigde Naties. Zo’n drijvende stad bestaat uit grote, drijvende platformen van hout en bamboe en kan in potentie plaats bieden aan tienduizend inwoners.
Jumbo gaat drie keer per jaar onderzoeken hoe het zit met mensenrechten in de eigen productieketen. Ze gaan zich vooral richten op vrouwenrechten en eerlijke lonen. De supermarkt wil daarnaast beloningen gaan koppelen aan duurzaamheidsdoelen. Oxfam Novib noemt de plannen ‘belangrijke beloftes’ en zegt Jumbo op de voet te gaan volgen, om te zien of de beloftes ook worden waargemaakt.
In het Verenigd Koninkrijk ligt een wetsvoorstel klaar waarmee sociale media kanalen direct aansprakelijk worden voor de schadelijke inhoud op hun eigen sites. Nu is het zo dat bedrijven zoals Twitter en Facebook een eigen toezichthouder hebben. Daar wil de Britse regering een stokje voor steken. Met dit wetsvoorstel wil de VK sociale media gebruikers beschermen tegen onder andere racisme, kindermisbruik en nepnieuws.
Lees ook het positief nieuwsoverzicht van woensdag
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties