Marqt zet zich af tegen overheid: gezondheid voorop
Uitgelicht Gezondheid

Marqt zet zich af tegen overheid: gezondheid voorop

The Optimist 8 jan 2019

Het lage btw-tarief van het gros van alle levensmiddelen is per 1 januari verhoogd van 6 naar 9 procent. Ook gezonde producten zijn daarmee duurder geworden. Duurzame supermarktketen Marqt komt op voor onze gezondheid en besluit de verhoging op onbewerkte groente en fruit niet door te berekenen aan de consument.

De btw-verhoging zorgt ervoor dat op iedere 100 euro aan boodschappen er 2,83 euro aan BTW bijkomt. Naast boodschappen uit de supermarkt geldt de verhoging ook voor bijvoorbeeld water, boeken, bloemen, de kapper en musea en pretparken. Marqt is het niet eens met de keuze van de overheid om de prijzen van de gezonde categorie te verhogen.

Volgens de retailer is dat een verkeerd signaal. Vooral als we stilstaan bij het feit dat bijna de helft van de Nederlanders te zwaar is en bijna 120 gram groente en 70 gram fruit per dag minder eet dan het Voedingscentrum aanbeveelt. ‘Door deze maatregel worden ongezonde, goedkope producten, die vaak sterk bewerkt zijn, nog aantrekkelijker ten opzichte van gezonde producten. Daar zijn we het niet mee eens, dus stimuleren we de gezonde keuze. We vinden het belangrijk om daarin te investeren’, zegt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt.

Investering in gezondheid

De keuze van Marqt om de btw-verhoging van groente en fruit niet door te berekenen aan de klant sluit aan bij de missie van de eetwinkel. Deze werd in 2008 opgericht met als ultieme droom een eerlijk voedselsysteem. Een woordvoerder van Marqt bevestigt dat het niet doorberekenen van de btw-verhoging geen gevolgen heeft voor hun partners. ‘Normaal gesproken zou dat uit het verschil tussen opbrengsten en kosten gedekt worden. Helaas nemen hier de kosten (door de btw-verhoging) extra toe en de opbrengsten niet, dus het extra verschil nemen we voor onze eigen rekening. Dat doen we niet door onze partners verder onder druk te zetten en te vragen om een lagere inkoopprijs, maar door zelf nog minder winst te maken. Dat kan als je een missie gedreven organisatie bent. Kortom: we nemen genoegen met een lagere marge, oftewel dit is onze eigen investering.’

Hoe beinvloedt de btw-verhoging jouw koopgedrag? Laat het ons weten.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

1 reactie

  1. Ja ja, droom verder met deze partij. Een mooi verhaal, waarschijnlijk betalen de leveranciers de rekening.
    Zij geven niets weg en kopen net zo in als andere supers.
    Naar buiten toe communiceren zij op deze manier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *