The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Consumenten zijn bewuster boodschappen gaan doen. De komst van fair trade en biologisch veranderde de markt. Maar ondertussen heeft zo’n beetje iedere voedselproducent zijn eigen keurmerk. Hebben keurmerken nog wel de beoogde impact?
Zo’n dertig jaar geleden werd het Fairtrade keurmerk door Stichting Max Havelaar opgericht om op te komen voor boeren in derdewereldlanden. Het initiatief kwam tot stand in overleg tussen Mexicaanse koffieboeren en een Nederlandse hulporganisatie. Het EKO-keurmerk, voor de controle en bescherming op biologische productie, ontstond in 1985. Inmiddels is er een explosie aan keurmerken.
Een keurmerk is effectief als het wordt gecontroleerd door een onafhankelijke partij, stelt Fairfood, een organisatie die zich inzet voor transparantere voedselketens middels blockchain. Doordat steeds meer bedrijven hun eigen keurmerk hebben, verliezen keurmerken hun onafhankelijkheid en daarmee hun morele waarde. Dit zet de deur open voor greenwashing. Bedrijven kunnen makkelijk doen alsof hun product beter is dan dat van de concurrent.
‘Een ander probleem is dat producenten met een keurmerk niet altijd betere arbeidsvoorwaarden hebben dan een producent zonder keurmerk’, aldus Sanne van der Wal, onderzoeker van Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen, tegen de NOS. Maar dit betekent niet dat we niet meer om keurmerken hoeven geven. ‘Het is op dit moment nog steeds de beste manier om boeren een eerlijke vergoeding te geven voor hun harde werk.’
Volgens Dario Soto Abril, CEO van Fairtrade International is het belangrijk om te beseffen dat fair trade niet alles op kan lossen, schrijft The Guardian. De hulp van de consument is nodig, omdat die kan kiezen voor onafhankelijke keurmerken. Op deze manier behouden keurmerken hun waarde.
Wat zijn de betrouwbaarste voedselkeurmerken? Bekijk de top 10 van keurmerken.
Lees ook: Claims over duurzaamheid? Zo weet u het zeker
Bron: The GuardianSchrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties