The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Waar komen voedingsmiddelen als pompoenen, aardbeien en courgettes vandaan? Voor kinderen is dit niet altijd bekend, het wordt immers in de supermarkt gekocht en is vaak gehuld in een plasticje of zelfs voorgesneden. Het kabinet is daarom van mening dat alle Nederlandse basisscholen toegang moeten krijgen tot een schoolmoestuin.
Niet alleen leren kinderen door een schoolmoestuin waar het eten vandaan komt, ook kan het helpen om kinderen gezonder te laten eten. Het is dan ook de bedoeling dat de invoering van deze schoolmoestuin gekoppeld wordt aan een lesprogramma dat gaat over gezonde voeding en over de voedselrijkdom van de natuur.
Met behulp van een schoolmoestuin kunnen kinderen het hele proces van het ontstaan van bijvoorbeeld een pompoen meemaken. Begonnen wordt natuurlijk met het zaaien (in het juiste seizoen). Dan moet er goed voor de moestuin gezorgd worden en zien de kinderen dat hetgeen dat zij gezaaid hebben steeds meer groeit. Wanneer de tijd rijp is, is het tijd om te oogsten. Dit proces is niet alleen leerzaam, maar ook nog eens heel leuk. De kinderen groeien namelijk hun eigen groente of fruit. En niets is leuker dan het vervolgens te bereiden en ervan te smullen.
Wat in de moestuin wordt gezaaid en geoogst is gezond. Een moestuin kan dan ook helpen om kinderen gezonder te laten eten. Zo blijkt dat minder dan één procent van de kinderen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente haalt. Voor fruit is dit minder dan vijf procent. Ook heeft één op de tien kinderen tussen de vier en twintig jaar overgewicht. Binnen diezelfde leeftijdsgroep heeft zelfs drie procent ernstig overgewicht. Kennis van gezonde en duurzame voeding is dan ook van groot belang. Het helpen in de moestuin, kooklessen en bezoekjes brengen aan de boerderij kunnen hierbij helpen.
Ook in de Daily van vandaag:
> Bedrijven kunnen met behulp van dit programma verzuim tegengaan
> Je geheugen verbeteren doe je op deze manier
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Dit is heel goed nieuws hoewel de beperkte motivatie die hier als waarde voor schooltuinieren aangeduid wordt wel teleurstellend is (en grenst aan verontrustend). Inderdaad is het wenselijk dat kinderen de kans krijgen te leren (en vooral te zien) waar ons voedsel vandaan komt. Natuurlijk! Maar tuinieren is belangrijk om veel meer dan enkel dat voedsel en dus dat eigen belang. Nog veel fundamenteler is de waarde van schooltuinieren dat het de kinderen inzicht geeft in bio- en ecologische zaken (incl processen en duurzaamheid). Dat wil zeggen in hoe de natuur werkt en in hoe de mens geheel afhankelijk is van die natuur. Kijken we naar tal van bekende milieuproblemen om ons heen dan zien we al snel geïllustreerd dat een kijk op alleen onszelf / ons eigen belang, zeer ongewenst is, juist aan de basis stond (of nog steeds staat) van tal van problemen en dat we met die eigenlijk ook ouderwetse blik onszelf op termijn juist eerder schaden dan goed doen.
Beste meneer Holsteijn,
Dit is inderdaad ook heel erg belangrijk.
Bedankt voor de mooie aanvulling!
– The Optimist