Hoe reageer jij op kritiek?

The Optimist 3 sep 2021 Samenleving

Defensief reageren, emotioneel worden of juist overdreven vaak je excuses aanbieden. Het is niet makkelijk om op een goede manier op feedback in te gaan. The Optimist geeft drie tips om beter op kritiek te reageren.

Reageer niet direct

Als je kritiek krijgt, neig je misschien om direct in de verdediging te schieten. Probeer niet meteen te reageren, maar controleer eerst wat er in jouw lichaam gebeurt. Wanneer je een stressreactie hebt, spant je lichaam zich vaak aan, ga je sneller ademen of zetten je zweetklieren zich open. Probeer mindful om te gaan met stress. Neem de controle door langzaam in en uit te ademen. Hierdoor stopt je brein met het aanmaken van stresshormonen.

Als het je niet lukt om de controle te herpakken, kan het lastig zijn om feedback te verwerken. Zeker wanneer je meerdere kritiekpunten krijgt. Het beste wat je dan kunt doen is je gesprekspartner om meer tijd vragen, en zeg dat je er later op terugkomt. Door de tijd te nemen en te verwerken wat er op je afkomt, ben je beter in staat om met de feedback om te gaan.

Luister goed en vraag door

Vat samen wat je hoort en luister actief. Stel diepgaande vragen, toon interesse en maak connectie met de ander. Probeer de feedback te begrijpen, bevraag hoe je het volgens de ander beter kunt doen en maak hier samen afspraken over. Beschouw feedback niet als een aanval op je persoon of als falen, maar als een kans om iets te leren. Bedank diegene dan ook.

Vraag zelf om kritiek

Wanneer je zelf om kritiek vraagt, valt de feedback niet rauw op je dak en ben je enigzins voorbereid. Het geeft je controle over van wie, waar en wanneer je het krijgt. Bepaal vooraf wie eerlijke en constructieve antwoorden geeft, bedenk op welke plek je je veilig voelt voor een gesprek en stel voor jezelf vast waar je van de ander graag feedback op wilt krijgen.

Een week vol werkgeluk
De vakantie is over en dus mogen we weer: aan het werk. Of het nou op school, het kantoor of thuis is, wij helpen je in de week van 30 augustus t/m 5 september verder in onze werkgelukweek.

Bronnen: Jobat.be, Timemanagement.nl