The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Dat pluisje op het tapijt in je huiskamer is opeens wel heel interessant en bovendien verdient je huiskat of hond meer aandacht dan je al die jaren besefte. Hoewel thuiswerken zeker voordelen met zich meebrengt zijn er genoeg obstakels. Daarom delen wij vijf tips van Laura Vanderkam om de obstakels van het thuiswerken te overwinnen.
Zo thuis kan een belletje naar je vader opeens gevaarlijk dicht bij een Zoomvergadering komen. Het is daarom belangrijk om je werkleven en persoonlijke leven goed gescheiden te houden. De tip die Vanderkam geeft is het creëren van een na-het-werk ritueel. Dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het plannen van een telefoongesprek of het maken van een wandeling. Hiermee wordt dan duidelijk het einde van je werkdag afgebakend.
Zelfs nu veel ouders hun kinderen weer op de naschoolse opvang kunnen afzetten, blijft de ouderband al thuiswerkend dichtbij. Daarom is het belangrijk om hier rekening mee te blijven houden. Een goede manier om dit te doen is door het maken van een schema met je partner. Dit kan betekenen dat de ene ouder in de ochtend werkt terwijl de ander zijn of haar werk in de avond doet, of het meenemen van het kind op een uitje als de ander een belangrijk zakelijk belletje heeft. Ook zonder partner is er geen man overboord. In samenwerking met een oppas is er veel te bereiken. Als beide aanpakken niet lukken, is het vooral belangrijk om hier open over te zijn tegenover je werkgever; je bent immers niet de enige ouder die hier tegenaan loopt.
Een van de dingen die velen van ons voor gezien hielden, is het contact met onze collega’s. Waar dit op kantoor een vanzelfsprekend gegeven was, valt dit contact tijdens de coronatijd opeens weg. Daarom is het belangrijk om ook hun een plekje te geven in je coronaschema. Dit hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: je kunt bijvoorbeeld een videocall met al je collega’s starten of zelfs een virtueel ‘happy hour’ organiseren.
Iets dat je de laatste tijd misschien zenuwachtig maakt is of je wel een goede indruk maakt op je baas. Misschien denkt hij wel dat je de hele tijd zit te Netflixen of mobiele spelletjes zit te spelen. Daarom is het belangrijk om duidelijk meetbare doelen voor jezelf te stellen. Op deze manier kan je dan laten zien wat voor werk je doet en gaat doen, om zo je daden voor zichzelf te laten spreken. Bovendien kan je altijd een extra vergadering met je collega’s inplannen waarin iedereen elkaar op de hoogte stelt van wat hun zoal bezighoudt op het moment.
Het blijft een van de grootste obstakels die velen van ons moeten overwinnen: de afleidingen die het eigen huis biedt. De belangrijkste tip is in dit geval om een duidelijk werkgebied in te richten, dat echt alleen maar deze functie vervult (dus bijvoorbeeld niet toch nog even wat YouTube filmpjes achter het bureau kijken na een lange werkdag). Minder bekend is dat het ook belangrijk is om dingen zoals huistaakjes en andere klussen buiten het werk te plannen. Hoewel het natuurlijk verleidelijk is om deze tijdens de zoveelste vergadering te doen (‘mijn webcam doet het niet’), is het volgens Vanderkam juist belangrijk voor de efficiëntie om dit voor na de werkdag te bewaren.
Heb jij nog tips om het thuiswerken zo soepel mogelijk te laten verlopen? We horen ze graag van je! Laat een reactie achter onder dit bericht of stuur een mail naar redactie@theoptimist.nl. Ook is het belangrijk om positief te blijven in deze moeilijke tijden. Hier helpen we je bij in onze Daily Tips om positief te blijven in tijden van coronavirus.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties