The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
‘De toekomst is plantaardig!’, weerklinkt het uit alle hoeken van de samenleving. We hebben steeds meer oog voor dierenwelzijn en we kiezen bewust voor iets anders dan een stukje vlees bij het avondeten. Ook zijn we de afgelopen jaren nieuwsgieriger geworden naar het alternatief voor een glas melk.
Dat melkalternatieven flink in trek zijn, blijkt uit onderzoek van het online marketingplatform SEMrush. Dit platform doet onder andere onderzoek naar trends in zoekgedrag via Google. Het platform concludeerde dat in de periode september 2016 tot en met augustus 2019 het aantal zoekopdrachten naar melkalternatieven met ruim 68 procent groeide, van gemiddeld 10.820 zoekopdrachten per maand via Google naar 18.320.
Van alle melkalternatieven wint havermelk aan populariteit volgens het onderzoek. Het aantal zoekopdrachten naar dit alternatief groeide met 313 procent. Naast havermelk zochten we online ook steeds vaker naar kokosmelk (groeipercentage 72), amandelmelk (55 procent) en sojamelk (25 procent).
De groeiende interesse voor melkalternatieven kan verklaard worden door de toenemende aandacht voor de impact van de intensieve veeteelt op het milieu. Ook lactose-intolerantie speelt waarschijnlijk een rol. Koemelk daalde volgens SEMrush echter niet in populariteit en kent een groeipercentage van 13 procent.
Niet zo gek, aangezien de meeste Nederlanders groot zijn geworden met drie glazen melk per dag. En als we voor het melkschap staan, zien we tegenwoordig ook nog eens varianten als A1 en A2 melk. Ook geitenmelk of rauwe melk (bij de boer) zijn opties. Maar welke melk is nu goed voor ons? Voedingsexpert Celien van Dalen ging voor The Optimist in op deze kwestie. In haar artikel lees je alles wat je moet weten over A1, A2, rauwe melk of geitenmelk.
Lees meer:
Moedermelk doodt HIV-virus
Londen pakt het plasticprobleem aan met de moderne melkboer
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties