The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Opgeblazen complimentjes krijgen? Voor het ene kind werkt het misschien, maar voor de meeste kinderen heeft dit geen positief effect op het zelfbeeld dat zij creëren. Gebleken is dat zij hierdoor zelfs een lagere zelfwaardering kunnen ontwikkelen. Een warme aanpak lijkt beter te werken.
Wie ben ik eigenlijk? Een vraag die zelfs nu misschien lastig te beantwoorden is. Voor een kind is deze vraag zelfs nog lastiger. Wel komen ze hier op hun ontdekkingsreis langzaam achter. Ook leren ze tijdens deze reis steeds meer wat anderen van hun vinden.
Zo hebben kleuters al een idee van wat het betekent om een ‘zelf’ te hebben. Onderzoek van Christina Starmans (University of Toronto) laat zien dat kleuters denken dat het zelf uniek is, losstaat van het lichaam, onveranderd blijft en zich bevindt in het hoofd, achter de ogen. Ook laat onderzoek zien dat kleuters al in staat zijn aan te geven hoe tevreden zij met zichzelf zijn.
Hoe ouder het kind wordt, hoe meer hun zelfbeeld gaat verschillen. Zo wil het ene kind zich verbeteren en is het andere kind tevreden met zichzelf. Een ander kind stelt zich weer boven anderen en weer een ander kind ziet zichzelf als gelijkwaardige aan andere kinderen.
Maar hoe wordt dit zelfbeeld gevormd? Uit onderzoek, wat binnenkort verschijnt in het tijdschrift Child Development, blijkt dat sociale relaties van grote invloed zijn op het zelfbeeld van kinderen. Zo komt er naar voren dat kinderen een hogere zelfwaardering ontwikkeling wanneer zij een warm ontvang van hun ouders krijgen. Hierbij spelen zaken als interesse tonen en samen plezier delen een belangrijke rol. Door deze warmte voelt een kind zich sneller gewaardeerd en gezien.
Opgeblazen complimentjes daarentegen kunnen er juist voor zorgen dat een kind een lagere zelfwaardering zal hebben en dat zij meer kans hebben om narcisme te ontwikkelen. Dit komt omdat zo’n compliment het kind fantastisch kan laten voelen maar daarnaast kan het kind ook bang worden om van hun voetstuk te vallen.
Het aanmoedigen van je kind werkt dus duidelijk beter. Hierdoor krijgen kinderen de overtuiging dat zij vaardigheden kunnen ontwikkelen door zich in te zetten en te oefenen. De kinderen die deze zogenaamde groei-mindset hebben, durven de uitdaging aan te gaan en zetten door, ook als iets een keer niet lukt.
Ook in de Daily van vandaag:
> Mooie investering van verkoop laatste plastic tasjes
> Nederlanders zien de financiële toekomst positief in
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties