The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Hoewel we steeds vaker een avondje Netflixen lukt het de bioscoopbranche om overeind te blijven. Maar hoe kan dat eigenlijk?
Videostreamingsdiensten als Netflix zijn een flinke concurrentie voor de bioscoop. Toch groeit het aantal bioscoopbezoeken. Het economisch bureau van ABN AMRO verwacht zelfs verdere groei voor de Nederlandse bioscoopbranche.
Om weerstand te bieden aan streamingdiensten pakt de bioscoopbranche flink uit. Vooral op gebied van technologie nemen bioscopen grote stappen; Pathé gebruikt in zijn zalen in Amsterdam en Rotterdam speciale 4DX-technologie bij de nieuwste Star Wars-film. Door deze technologie wordt een avondje naar de bios een avontuurlijke zit met weersimulaties, geuren en bewegende stoelen. Tsja, en dat wordt moeilijk voor Netflix om te evenaren.
Bioscopen doen er dus alles aan om mee te bewegen met technische ontwikkelingen. Logisch, want wat we twintig jaar geleden in de bios konden, kunnen we nu thuis op de bank. En dat inspelen op innovaties doet de bioscoop niet voor niets. Volgens een rapport van ABN is het bioscoopbezoek in Nederland de afgelopen tien jaar met 56 procent gestegen.
Tuurlijk laat de concurrentie de bioscoopbranche niet geheel ongeschonden. Zo blijkt uit een peiling van de bank dat bijna de helft van de bioscoopbezoekers onder de veertig jaar minder naar de bioscoop zegt te willen gaan als het aanbod via videodiensten groeit.
Ook waarschuwen economen van ABN AMRO voor de toename van bioscoopzalen. Zo zijn er de laatste jaren veel zalen bijgekomen, maar dit kan negatief uitpakken. Het toevoegen van zalen leidt namelijk tot legere bioscopen wat weer afbreuk kan doen aan de aantrekkingskracht.
De conclusie uit het rapport van de bank is dat vernieuwing een must is voor de bioscoopbranche. Bij vernieuwing wordt gedacht aan films met virtual reality-toepassingen. Ook het aanbieden van een ander soort voorstellingen lijkt een mogelijke stap om te blijven vernieuwen. Zo gaf 37 procent van de ondervraagden bij het onderzoek van ABN aan interesse te hebben in live-concerten in de bioscoop. Ook het vertonen van afleveringen van populaire series en sportwedstrijden kan vooral voor jongere bezoekers goed uitpakken.
Wat trekt jou om nog naar de bioscoop te gaan?
Lees ook in de Daily:
> Jouw oude mobieltje kan het regenwoud redden
> Hoe werkt creativiteit in het brein?
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties