The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
Bedrijven die recyclen hebben de toekomst. Het begint bij het sorteren van afval, maar wat daarna met de grondstoffen gebeurt maakt het verschil. De volgende vier bedrijven behoren tot de koplopers.
George Clooney bracht mensen massaal aan de Nespresso, maar het Zweedse bedrijf Vélosophy ruimt zijn rommel op. Zij toveren gebruikte koffiecapsules om tot stevige aluminium fietsen. Het bedrijf speelt daarbij slim in op het besluit van Nespresso om capsules te produceren van verantwoord aluminium. Vélosophy vergroot de positieve impact door voor iedere verkochte fiets een fiets te doneren aan kinderen in Afrika.
Denim wordt veel gedragen, maar is allesbehalve duurzaam. Het minste wat we kunnen doen is duurzaam denim kopen en afdankertjes recyclen. Zo schreven we eerder al over de meest innovatieve merken en ontwerpers die spijkerbroeken recyclen. Een van die voorbeelden is het bedrijf Denimtex, dat behang maakt van jeans. Het bedrijf laat hiervoor textielvezels via een speciaal proces versnijden. Als bonus is het behang ook nog eens geluiddempend.
Wie had gedacht dat koffiebonen niet alleen inzetbaar zijn voor koffie, maar ook voor het kopje? Het Duitse bedrijf Kaffeeform maakt koffiekopjes, -bekers en -schotels van oude gemalen koffiebonen. De bedenkers van de duurzame koffiekopjes willen de circulaire economie promoten en koffiedrinkers bewust maken van de hoeveelheid afval die in de koffiewereld omgaat. De koffiebekers zijn geheel circulair. Een café dat de koffiebekers gebruikt, laat het koffieafval per fiets naar de werkplaats brengen voor nieuwe koffiebekers.
Het bedrijf Dutchband is een grote leverancier van festivalmunten en polsbandjes. Het bedrijf ontlast het milieu door gebruikte festivalmunten te vermalen en om te smelten tot bloempotten en vuilniszakken. Dit initiatief zorgt ervoor dat 200 ton ingeruilde kunststof muntjes een nieuw doel hebben. Verder maakt het bedrijf van het oude materiaal nieuwe festivalmunten.
Heb je zelf een innovatief recycle-idee? Lees hoe je je eigen bedrijfsafval recyclet tot nieuwe producten.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties