De kunst van het repareren

The Optimist 18 okt 2019 Samenleving

Tweederde van de Nederlanders zegt eerder geneigd te zijn om kapotte producten nieuw te kopen dan deze te laten repareren, blijkt uit onderzoek onder ruim duizend consumenten. Vooral twintigers lijken het te veel gedoe te vinden om producten te ruilen en te repareren. Driekwart koopt liever een nieuwe tv, computer of bank wanneer deze stuk is. Toch zijn oplossingen dichterbij dan we denken.

Zo wil de Europese Unie strengere normen voor witgoed. Het moet makkelijker worden om elektrische huishoudelijke apparaten te repareren, schreven we in het positief nieuwsoverzicht afgelopen week. Onderdelen moeten beter beschikbaar worden voor particuliere reparateurs en makkelijker vervangbaar zijn. Vanaf april 2021 zijn de normen van toepassing op wasmachines, verlichting, vaatwassers en ijskasten.

De Europese Unie hoopt hiermee op minder vervuiling, doordat minder apparaten worden geproduceerd. ‘Het is de achilleshiel van de consumptiemaatschappij: de spullen waarmee we ons leven steeds comfortabeler maken, hebben maar een beperkte levensduur’, schrijft ook NRC.

Leaseconcepten

Daarnaast kunnen leaseconcepten verspilling tegengaan. Denk aan Lease A Jeans van MUD Jeans, maar ook aan licht als service van Lumeco. Dergelijke bedrijven zorgen dat geretourneerde producten terug de keten ingaan en bieden veelal de mogelijkheid producten te repareren.

Leaseconceptbedrijf Elbuco gaf opdracht aan PanelWizard om de verspillinggraad te onderzoeken onder Nederlanders. Anne Bouk Swildens van Elbuco zegt: ‘Ik verbaas me over de hoge cijfers onder jongeren. Zij staan bekend als de generatie die veel bezig is met duurzaamheid. Spullen repareren in plaats van weggooien lijkt mij een essentieel onderdeel daarvan.’

Mede om die reden is SIRE de campagne ‘Waardeer het. Repareer het.’ gestart, volgens Swildens. ‘Ik denk dat we met z’n allen los moeten komen van het gedachtegoed van de wegwerpmaatschappij.’

Ouderwetse zuinigheid

De oplossingen zijn miskopen terugbrengen, miskopen voorkomen en kapotte apparaten laten repareren. Repair cafés overal in het land bieden uitkomst als de garantie is verlopen. Op deze plekken kun je kapotte huishoudelijke apparaten en kleding laten (ver)maken. In Nederland en België zijn op zo’n honderden plekken repair cafés te vinden. Kijk waar bij jou in de buurt een repair café zit. Van de ouderwetse zuinigheid van onze grootouders kunnen we namelijk wat leren.

Product eerst testen

Een manier om miskopen te voorkomen is om consumenten een aankoop eerst te laten testen, volgens Elbuco. Meer dan de helft van de ondervraagden is voorstander hiervan. Zo zou 54 procent van hen grote aankopen graag minimaal een maand willen uitproberen voor deze aan te schaffen.

‘Je ziet dat het met producten als bedden steeds gebruikelijker wordt om deze eerst een tijdje uit te proberen. Als we dergelijke testperiodes ook voor keukens en huishoudelijke apparaten invoeren, denk ik dat het aantal miskopen aanzienlijk daalt. Tegelijkertijd ga je daarmee het probleem van overconsumeren tegen. Als mensen tevreden zijn met hun aankoop, zullen ze minder snel op zoek gaan naar een nieuw model’, aldus Swildens.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie