The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
De roep om verandering in de kledingindustrie wordt luider. Uit onderzoek is gebleken dat veel kleding nog niet eerlijk geprijsd is. De kledingindustrie is niet alleen verantwoordelijk voor verandering. Die verandering wordt het snelst bereikt als de consument zijn stem laat horen.
In opdracht van ABN AMRO heeft het Impact Institute in 2018 de ‘true price gap’ berekend. Het prijsgat is het verschil tussen de inkoopprijs voor retailers en de werkelijke totale productiekosten. Onder deze kosten vallen verborgen kosten als milieubelasting, onderbetaalde arbeiders en de impact op de lokale samenleving. Het onderzoek van het Impact Institute richtte zich op spijkerbroeken, maar de resultaten gelden voor vrijwel alle ‘fast-fashion’ kleding, zo bleek uit een documentaire van de Fairtrade Foundation.
Consumenten kunnen kleding op talloze manieren duurzamer en rechtvaardiger maken. Zo zijn er kledingbibliotheken als LENA en MUDJEANS. Bij beide zaken kan je kleding voor een bepaalde tijd lenen tegen een maandelijkse bijdrage. Eventueel kun je aan het eind van je leenperiode de kleding aanschaffen. Bij MUDJEANS is het ook mogelijk om oude spijkerbroeken in te leveren. Deze worden dan gerecycled tot nieuwe spijkerbroeken. Naast kleding lenen, wordt kleding ruilen steeds populairder op markten als de Ceuvel kledingruil in Amsterdam of via sites. Op die manier gaat ongewenste kleding naar iemand die er wel plezier aan beleeft.
Vorig jaar schreven we over het platform Solidaridad en Sympany. Dit platform helpt om duurzame en eerlijke keuzes te maken over je kleding. Het platform is te vinden op de site mode-bewust.nl. Een andere optie is om te shoppen bij winkels die uitsluitend eerlijke en duurzame mode en bijvoorbeeld mode-accessoires van MoreThanHip in het assortiment hebben. Ook kun je kleding kopen bij merken als Unrobe, die ervoor kiezen om weer te geven waar de prijs voor hun kleding uit op is gemaakt. Zo is op de prijskaartjes het bedrag voor grondstoffen, arbeid en vervoer te vinden.
Een laatste inspirerend voorbeeld is Not a Factory. Deze organisatie laat haar kleding vervaardigen door vluchtelingen uit kampen in Griekenland. De omzet die wordt behaald op de kleding wordt in zijn geheel besteed aan het helpen van mensen in kansarme posities. De organisatie betrekt ook lokale inwoners om te zorgen voor een maatschappelijk brede organisatie en wederzijds begrip.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties