Column: ik ben onpraktisch geschoold

Lisette Weber-Ziere 23 mei 2018 Samenleving

Wat u misschien niet weet, is dat ik mijn carrière ooit ben begonnen bij een inmiddels opgeheven overheidsinstantie: het hoofdbedrijfschap ambachten (hba). Een instelling die zich volledig toelegde op de veelal ‘laagopgeleide’ mensen van Nederland. Ambachtslieden, mensen met een passie voor hun vak en werkelijk geniaal met hun handen. Het zijn de mensen die uw sieraden maakten, uw tuin onderhouden en uw haar knippen. Het zijn vakmensen. Ook toen al vond ik het woord ‘laagopgeleid’ niet passend. Er is namelijk niets laags aan de opleiding van deze mensen. Het zijn juist intelligente mensen die er nou eenmaal de voorkeur aan geven om dingen met hun handen te doen. Bovendien schetst het ook een verwachting over de HBO en WO-opgeleide mensen. Die zijn dan blijkbaar ‘hoog’? En dat terwijl ik best wat universitair geschoolden ken die ik als ‘laag’ zou omschrijven.

Kortom, we moeten af van die term. Stratenmakers, pedicures en grafici zijn voortaan praktisch opgeleid en de leraar geschiedenis, communicatiemanager en fiscalist zijn voortaan theoretisch geschoold. Klinkt toch ineens een stuk aangenamer, toch?

Ik heb trouwens ook genoeg medestanders op dit gebied. Zo sprak een woordvoerder van het Nederlandse bedrijf Multitube met veel liefde over zijn praktisch opgeleide collega’s. Sterker nog: theoretisch geschoolden kunnen hun modulaire magazijnsystemen niet in elkaar zetten. Er is praktisch denken voor nodig. Ook in de zorg zijn de ‘handen aan het bed’ veelgeprezen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat er meer ‘denkers aan het bed nodig zijn’. Ook zijn er geen tekorten aan technische denkers. De mensen die we zoeken zijn de technische doeners!

Hoe kan het toch dat we de theoretisch geschoolden zo zijn gaan waarderen boven de praktisch geschoolden? Waarom stimuleren we onze kinderen om toch vooral te streven naar een HBO-opleiding of hoger, terwijl die opleiding misschien helemaal hun belangstelling niet heeft? Mijn tijd bij het hba heeft me een diep respect en grote waardering bijgebracht voor deze mensen. MBO’ers studeren net zo hard als de HBO’ers. Alleen zij oefenen vaardigheden én kennis. In mijn geval leidde dit besef tot een omslag. Mijn eigen opleiding was eigenlijk heel beperkt. Met mijn (indertijd) 23 jaar kon ik prima leren en nadenken, maar iets maken, dat kon ik niet. Het was tijd om terug te gaan naar school en een vak te leren.

Lisette Weber-Ziere

Lisette Weber-Ziere

In het dagelijks leven getrouwd met Sven en moeder van een dochter (Sophie, 7 jaar)....

Meer over Lisette Weber-Ziere >

Reacties

9 reacties op “Column: ik ben onpraktisch geschoold”

  1. Helaas klopt het dat “lager”geschoolden vaak voor gek worden gezet totdat ze deze mensen nodig zijn om hun tuin, riolering, auto, schip en noem maar op waar je iemand met technische kennis voor nodig zijn, pas dan weet men hen te vinden. Men is dan verbaast wat de kosten zijn voor het repareren en/of maken van dingen zo duur is, terwijl ze zelf in hun vak het dubbele “verdienen” vragen. Laat iedereen eens nadenken voor er een oordeel wordt gegeven.

  2. Dit artikel is mij uit het hart gegrepen. Het stoort mij al jaren die ongezonde waardering voor “hoogopgeleide mensen”. Het komt regelmatig voor dat deze sociaal – emotioneel achter lopen, geen spijker in de muur kunnen slaan of een broek inkorten. Wij zelf zijn als gezin hoogopgeleid, werden wij altijd gelukkig van de beroepen die daar uit voort vloeiden? Nou nee. Ik werk momenteel als remedial teacher en wordt regelmatig geconfronteerd met de toetsstress, de druk van ouders om hoog te moeten presteren enz. Iedereen moet zo nodig studeren, vaak om daarna werkeloos te worden. Kan de maatschappij zonder de vuilnisman, de timmerman en al die mensen die meestal onderbetaald worden en weinig respect krijgen?
    Ik hoop dat dit artikel door veel mensen gelezen wordt en dat er ooit meer gelijkwaardigheid in beloning en waardering komt.
    Anique Posno

  3. Uit het hart gegrepen dit artikel. Stel je het leven eens voor als de vuilniscontainers niet worden geleegd, de huizen niet worden geschilderd, de toilet in het restaurant niet wordt schoongemaakt, de post niet wordt bezorgd, de pakjes en boodschappen niet met een busje worden afgeleverd, er opeens geen schoon water meer uit de kraan komt ., de supermarkt dicht gaat, de boeren/telers geen groenten meer telen, en zo is er nog een hele lijst achter te maken. Je mist het pas als het er niet meer is: jammer toch: er valt meer te genieten van het leven voor mij als ik zo af en toe stil sta bij “gewone” dingen die door zgn. laagopgeleide mensen worden gedaan.

  4. Alle mensen hebben talenten; krijgt iedereen de kans om deze volledig te ontwikkelen… Wanneer we meer gaan samenwerken ipv steeds hogere concurrentie en het zgn “effectiever” gaan werken. Dat betekent alleen maar krimp aan de praktisch opgeleiden en veel te veel werkdruk voor degene die overblijven op de werkvloer!!

    Er zijn juist meer gezonde en coöperatieve samenlevingsvormen nodig; waar ieder talent kan en mag opbloeien ten goede van en voor elkaar. Elkaar waarderen!

    Een goed artikel, Lisette!!

  5. b.v.
    Een Directeur of politicus + de rest van de zogenaamde “hoog opgeleide ” mensen zouden helemaal NIETS zijn zonder :
    Boeren & tuinders — eten
    monteur– voor auto – lift huishoudelijke apparaten.
    Metselaar – loodgieter – elektricien – schilder– tuinman/vrouw——huis
    reparateur van o.a. computers en al zijn /haar andere gadgets.
    naaisters —-kleding
    schoonmakers
    koks – serveersters – keuken personeel.
    verplegend personeel.
    Zo kun je nog een tijdje doorgaan.

  6. Krachtig, machtig en prachtig artikel, laten we het zoveel mogelijk verspreiden.

Geef een reactie