The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
De nummer één beroepsziekte is stress op de werkvloer. Daar moet iets aan gedaan worden. En omdat het deze week de week van de werkstress 2017 is, geven wij je 5 tips waarmee je stress op je werk kunt verminderen.
De één kan beter met stress op het werk omgaan dan de ander. Stress op je werk kan allerlei verschillende oorzaken hebben. Als eerste is het belangrijk om te achterhalen wat de stress veroorzaakt bij jou. Pas dan kun je het probleem aanpakken.
Dat je veel wilt doen op een dag is begrijpelijk. Maar de hele dag doorwerken zonder pauze is niet heel productief. Zo is gebleken dat je het beste elk halfuur even een micropauze in kunt lassen van twee minuten, of een pauze van vijf minuten elk uur. Hierdoor worden je hersenen als het ware gereset, waardoor jij productiever zult werken.
Zorg er daarnaast voor dat je tijdens de lunchpauze echt even pauze neemt. Blijf niet zitten achter je bureau maar ga aan de wandel of lunch gezellig met wat collega’s.
Je kent het misschien wel, je wilt nog iets afkrijgen en besluit je werk mee naar huis te nemen. Niet doen! Beter kun je een lijstje maken met dingen die je de volgende dag als eerste wil afronden. Natuurlijk kan het soms voorkomen dat je geen keus hebt. Probeer dan te informeren of een collega je misschien zou kunnen helpen. Kan het echt niet anders, laat het dan bij die ene keer en maak er geen gewoonte van om thuis te werken.
Zie je het niet meer zitten en zit je met je haar in het handen omdat het zo druk is? Durf dan nee te zeggen als je het werk niet meer aan kunt. Natuurlijk is dit lastig, maar een te hoge werkdruk is ook niet goed voor je gezondheid en daarnaast zal het uiteindelijk ook niet goed zijn voor het bedrijf. Leg daarom uit dat je nu geen tijd hebt en of iemand anders het misschien kan doen. Ook kan je natuurlijk aanbieden dit klusje later te doen, op een moment dat het rustiger is of je vraagt of je er even over mag nadenken en dat je er op een later moment op terugkomt.
Niets is fijner dan een gezellig team van collega’s. Probeer daarom een goede band met je collega’s te onderhouden. Natuurlijk hoef je niet bij elkaar over de vloer te komen, maar wel tijdens de lunchpauze is het fijn om even met elkaar te ontstressen. Tevens kan jij je collega’s helpen wanneer de werkdruk voor hun te hoog is en andersom natuurlijk ook.
Probeer voor elke dag een planning te maken. Op deze manier heb je overzicht van wat je nog allemaal moet doen en kan je inschatten of het haalbaar is. Ook kan je beginnen met de taken die prioriteit hebben. Stel niet steeds het klusje uit dat eigenlijk vorige week al had moeten gebeuren, maar doe dat vervelende klusje zodat je het vervolgens kunt afstrepen.
Ook in de Daily van vandaag:
> Deze uitvinding redde het leven van 150 duizend baby’s
> Een beter leven op een zorgboerderij voor mensen met dementie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Geachte redactie,
als het zo simpel was, namelijk 5 tips kennen en uitvoeren, dan was er al lang geen stress meer op de werkvloer. Kennelijk is er iets anders aan de hand. Het vereist wel wat zoek- en denkwerk om daar achter te komen. En wie heeft daar tegenwoordig nog tijd voor? 🙂
De link log in via fb werkt helaas niet. Dit artikel delen op fb, daarvoor kan ik geen link vinden. Jammer nou. Help! 🙂