We zijn het inmiddels gewend, maar leuk is anders: rampen, crises en problemen domineren iedere dag de headlines en voorpagina\'s van de journaals en kranten. En niet iedereen is daar blij mee. Een derde van de Nederlandse bevolking zet het nieuws op radio of televisie zelfs met enige regelmaat uit omdat de berichtgeving (veel) te negatief is, blijkt uit een opinieonderzoek naar nieuwsbeleving van TNS NIPO. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van The Optimist en muziekstation Sublime FM. Een ander opmerkelijk inzicht uit het onderzoek is dat meer dan de helft van de mensen (54 procent) zegt neerslachtig te worden van het nieuws. De beïnvloeding op hun welzijn maar ook op hun opinie over de wereld, is eerder negatief dan positief. Ongeveer een kwart van de Nederlanders denkt daarentegen dat wanneer het nieuws positiever zou zijn, dit een positieve uitwerking zou hebben op hun eigen welzijn en op het welzijn van mensen uit hun omgeving. Uit open antwoorden van deze groep blijkt dat zij geloven in de positieve uitwerking van positief nieuws op de gehele maatschappij. Vooral hoog opgeleiden ervaren de berichtgeving van de media regelmatig als té negatief. En het zijn voornamelijk vrouwen en jong volwassenen (18-34 jaar)
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties