De textielbranche moet weer aan de hennep

The Optimist 20 apr 2021 Samenleving

De textielbranche moet alle zeilen bijzetten om de henneptextielproductie in Nederland weer terug te halen. Om het milieu te redden, de onverwoestbare hennepvezel te herintroduceren en Nederland weer een welvarend textielland te maken.

DOOR: MARJOLEIN VADERS EN ROOSMARIE RUIGROK

In maar liefst 60 procent van alle kleding zit plastic. Dit ter voorkoming van snelle slijtage door de wasmachine van dunne, katoenen kleding. Maar die plastics in kleding hebben een dramatische impact op de aarde. De Plastic Soup in onze oceanen is deels ontstaan door de microplastics uit onze kleding. Bovendien maakt deze plastic-katoen mix het haast onmogelijk om textiel te recyclen. Niet voor niets staat textiel op nummer zeven van meest vervuilende producten op aarde. Om deze vervuiling te stoppen is actie vereist.

Jeans van hennep

Eeuwenlang is het oersterke cannabis gebruikt als standaard gewas voor het canvas van de zeilen van de VOC-schepen. Ditzelfde canvas werd, door de vanuit het Duitse Frankenland geëmigreerde Levi Straus, in San Francisco gebruikt voor zijn in 1873 gepatenteerde spijkerbroek – de eerste jeans. Er bestond geen ander materiaal dat volgens het handelsmerk van Levi Strauss onverwoestbaarder was – twee paarden die een spijkerbroek uit elkaar proberen te trekken.

Katoenlobby

Dat Levi Straus geen spijkerbroeken meer maakt van hennep heeft twee oorzaken. Aan de ene kant de Amerikaanse anti-hennep campagne uit de jaren ’30 van de ‘Federal Bureau of Narcotics’, gefinancierd door de overheid, chemieconcern Dupont en krantenmagnaat, bosbezitter Hearst. Aan de andere kant de zwaar gesubsidieerde Amerikaanse katoen. Het effect op Europa was dat men goedkope katoen en jute uit koloniën ging importeren én de aardolie-industrie met synthetische vezels opkwam. Doorgaan met hennep, onverwoestbaar sterk, bleek een bedreiging voor het kapitalistische gedachtengoed. Want spijkerbroeken van katoen slijten sneller en dat betekent meer verkoop. Op hetzelfde moment werd door technische ontwikkelingen het henneppapier vervangen door hout. En sloeg de massale bosvernietiging toe om de ‘nieuwe’ papierindustrie op te laten bloeien.

Pesticiden

De kaalslag van onze planeet is nog maar net honderd jaar geleden gestart. Anno 2020 is de plastic vervuiling onbeheersbaar. De ecologische schade is niet terug te zien in de prijs van de producten.  50 procent van alle gebruikte pesticiden op aarde wordt gebruikt bij de katoenteelt in Amerika. Deze ongelofelijk ernstige milieuschade vinden we niet terug in prijs van de ‘wegwerp’ polyester/katoenen T-shirts van enkele euro’s. Terwijl een duurzaam, onverwoestbaar T-shirt van hennep – vrij van pesticiden – een hoog geprijsd nicheproduct blijft. We weten allemaal hoe het met de VOC-mentaliteit van voormalig premier Balkenende is afgelopen. Maar canvas gemaakt van hennep voor de zeilen, was zo gek nog niet. Er zijn zó veel voordelen – de sterkte van het gewas, milieuvriendelijkheid en de onverwoestbaarheid – dat de prijs hierbij in het niet valt.

Kans grijpen

In Nederland hebben we twee bedrijven die Europese bio-hennep verwerken. Dit is een kans: laten we de henneptextielproductie weer terughalen. Als consument kunnen we in elk geval zorgen dat we zoveel mogelijk plastic-vrije kleding kopen. Daarnaast zou de textielbranche alle zeilen bij moeten zetten om Nederland weer een welvarend textielland te maken. Dat schept banen in de lokale maakindustrie en toont een mentaliteit van een duurzame, milieuvriendelijke sector met daadkracht, durf en handelsgeest. Dan krijgt Balkenende toch nog een beetje gelijk om de VOC-zeilen bij te zetten.

 

Marjolein Vaders – Meester-beddenmaker circulaire biologische matrassen en bedden bij Bedaffair

Roosmarie Ruigrok – Duurzame textiel expert | Oprichter Clean & Unique