Serie – Groene communicatiebureaus: Fronteer

The Optimist 4 mrt 2022 Natuur & Milieu

In negen van de tien commercials zijn zo’n beetje alle menselijke kleuren en seksuele voorkeuren vertegenwoordigd. En of het nu over brandstof of vegaburgers gaat, elk bedrijf claimt ondertussen de planeet te redden. Waar komt het vandaan, waar gaat het heen en is dit de oplossing? Experts aan het woord…

DOOR: GIJS DE SWARTE

Wereldverbetering als ultieme businesscase

Fronteer is een B-Corp gecertificeerd Creative Strategy Bureau met zo’n 25 medewerkers en een unieke propositie. Het bureau helpt bedrijven als Heineken, Rainforest Alliance, KPN en Philips door middel van samenwerking met andere organisaties, klimaatdoelstellingen te halen en tegelijkertijd te groeien.

Oprichter James Veenhoff: ‘We, the unwilling, led by the unknowing, are doing the impossible for the ungrateful. Mede-oprichter Martijn Pater en ik waren in Californië voor een congres over co-creatie, stonden in een of ander winkeltje en lazen dat, gegraveerd in zo’n Zippo aansteker uit de Vietnam-oorlog. Het raakte ons allebei. Wij, de onwilligen, geleid door de onwetenden, doen het onmogelijke voor de ondankbaren. Ik werkte in die tijd bij een groot modebedrijf en Martijn bij een groot adviesbureau. Topbanen met geramde vooruitzichten maar allebei zaten we met de gedachte, is dit het nu? Je kan ook iets bijdragen, iets ten goede veranderen. Met het talent dat je misschien hebt, iets doen wat echt de moeite waard is.’

Net Positive

‘Dat was het begin van Fronteer. Toen we startten, zo’n tien jaar geleden, was het bedrijfsleven een stuk minder ontvankelijk, en daarmee was het meteen ook een grote stap voor ons. Het doel was positieve impact creëren voor ondernemers. Voeg wat toe met je bedrijf en beperk, waar dat kan, de belasting van het milieu. Dat was toen. Nu gaan we veel verder. De doelstellingen zijn van ‘zo min mogelijk schade berokkenen’, verlegd naar Net Positive. Een begrip, populair gemaakt door Paul Polman, de voormalig CEO van Unilever, dat voor ons als leidraad dient. Hoe kun je een duwende kracht zijn in de transitie naar een betere planeet? Ofwel, hoe helpen wij als Fronteer, bedrijven, overheden, organisaties zo vorm te geven, dat je kunt zeggen, hoe beter het gaat, hoe beter het gaat met de mensen die er werken en met de planeet?’

Weapon of choice

‘We zijn geen reclamebureau dat vooral over communicatie gaat. We zijn ook geen consultancy dat het meer van marktanalyse en rekenwerk moet hebben. Ons weapon of choice is co-creatie; de people, planet, profit-doelstellingen levend maken door experts bij elkaar te zetten en mensen er ook echt bij te betrekken. We koppelen bijvoorbeeld de Regionale Opleiding Centra (ROC’s) aan bedrijven, zodat er door de praktijk geïnspireerde lesprogramma’s ontstaan waardoor de leerlingen direct met de maatschappelijke realiteit te maken krijgen. We ondersteunen Heineken in hun Brew a Better World 2030 duurzaamheidsdoelstellingen. Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat het beleid niet alleen in dikke jaarverslagen staat maar op een bierviltje past, zodat het door de hele organisatie gedragen wordt. We helpen de gemeente Amsterdam met de duurzame mobiliteitsdoelstellingen door met alles en iedereen die erbij betrokken is te praten en zo tot slimme oplossingen te komen. Het nieuwe systeem wordt flexibel, zelfrijdend, digitaal geïntegreerd en deelmobiliteit wordt een verlengstuk van het huidige openbaar vervoer.’

‘Collaborate or die’

‘Samenwerking is steeds de sleutel. Collaborate or die, is ons motto. Deze tijd draagt nu eenmaal vraagstukken aan die niemand in zijn eentje kan oplossen. Denk aan de circulaire economie, denk aan het verminderen van CO2-emissie, denk aan alle stappen die je moet zetten om je bedrijf Net Positive te krijgen. Zonder samenwerking zijn we nergens. Dus wat zeggen we nu? We are the inspired doing the worthwhile for the… Nou ja, vul maar in. Dat is wat ons drijft. En steeds meer ondernemers met ons. Als we Net Positive en samenwerken voor ogen houden, gaan we nog een heel eind komen met deze planeet.’ •

Maak kennis met andere insiders uit de groene reclamewereld: Sander Veenendaal van Heldergroen, Willem van der Schoot van Havas Lemz en Danielle Guirguis van Smarthouse Creative Impact Studio.

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie