Serie – Groene communicatiebureaus: Fama Volat

The Optimist 22 apr 2022 Samenleving

In negen van de tien commercials zijn zo’n beetje alle menselijke kleuren en seksuele voorkeuren vertegenwoordigd. En of het nu over benzine of vega-burgers gaat, elk bedrijf claimt ondertussen de planeet te redden. Waar komt het vandaan, waar gaat het heen en is het een oplossing? De insiders aan het woord…

DOOR: GIJS DE SWARTE

Wereldverbetering als ultieme businesscase

Het bijna tien jaar oude Fama Volat is een van de weinige Nederlandse communicatiebureaus met vier vestigingen in Nederland en een hoofdkantoor in Eindhoven. Mede-oprichter en art director Jeroen Manders heeft het Fama Volat S (sustainable) Label opgericht om merken die bijdragen aan één of meerdere UN Sustainable Development Goals bij te staan. Het bureau ligt strak op koers naar de internationaal gewilde B-Corp certificering, voor bedrijven die voldoen aan de hoogste standaarden op het gebied van sociale en ecologische impact.

Jeroen Manders: ‘Wat je onder meer kenmerkend aan het bureau mag noemen is dat het met een hoofdkantoor in Eindhoven, vier filialen heeft in Nederland. Veruit de meeste bureaus hebben er maar één, gevestigd in Amsterdam. En dat het sociale en maatschappelijk verantwoorde element er altijd in heeft gezeten. We keken daarbij vooral naar milieu en dieren en deden heel veel pro bono werk voor bijvoorbeeld de Dierenbescherming en de Kledingbank. Waar komt dat vandaan? Uit onszelf sowieso. Maar negentig procent van de grote bureaus zit in het Noorden, dus toen we met Fama Volat begonnen, zo’n negen jaar geleden, zat er al een zekere eigengereidheid in. Je ziet ook dat grote merken zoals bijvoorbeeld onze klanten Bavaria, Bonduelle en Driessen Uitzendbureau flinke stappen zetten op het gebied van duurzaamheid. En als het dan goed gaat en je groeit, je wint prijzen met het werk, en je werkt op een gegeven moment geolied samen met zo’n veertig mensen in verschillende steden, dan ga je vanzelf nadenken over mogelijkheden om structureel wat terug te geven. En dan zoek je daar ook organisatorische structuur in. B-Corp certificering biedt dat op de lange termijn, aangezien continu getoetst wordt of je nog voldoet aan de strenge eisen.’

Specifieke expertise

‘En dan kijk je, wat kunnen wij doen? Minder algemeen, wat kunnen wij met onze specifieke expertise doen voor bedrijven en merken die, laat ik maar zeggen, ‘wereldverbeterend’ bezig zijn? In en om Eindhoven zit natuurlijk een veelheid aan start ups die voorop willen lopen, en dat willen wij ook. Dus S Label focust zich vooral op start- en scale up merken die ontstaan zijn vanuit de intrinsieke motivatie om de wereld beter te maken. Dan heb je bijvoorbeeld Healthy Seas Socks, dat sokken maakt van achtergebleven visnetten. Dan is er de start-up Picoo die obesitas bestrijdt en door middel van technologie kinderen vaker en samen wil laten buitenspelen. En Buymeonce.com, ook een voorbeeld, een internationale webshop voor duurzame merken die we helpen.’

Toegenomen bewustzijn

‘Al dit soort acties zijn een direct gevolg van het toegenomen bewustzijn over hoe we er met de planeet voor staan. De consument is op zoek naar, en heeft grote voorkeur voor merken die meer willen dan winst maken alleen. Merken worden daardoor gestimuleerd dan wel gedwongen om mee te bewegen. Dat klinkt cynischer dan het is, want natuurlijk is er bij al die startups en bij de mensen die in de grote ondernemingen werken ook een waarachtige behoefte om goed te doen. De hamvraag is natuurlijk, gaan we hiermee de planeet redden? Oftewel, gaan we hiermee in eerste instantie de 2030 UN Sustainable Development Goals halen? Die vraag stel ik me regelmatig, helemaal als ik aan mijn kinderen en aan de navolgende generaties denk. En als ik heel eerlijk ben, ik weet het niet. Ik twijfel soms. Dan zie je dat zwerfafval, gewoon in de buurt waar je woont, en daar zakt m’n broek dan van af. Dan denk ik weleens, als we dit nog niet eens kunnen… Maar dan denk ik ook weer, we hebben al zoveel overwonnen als mensheid, en er is geen andere weg dan deze. Het gaat ook om de kleine dingen; afval scheiden, geen vlees eten. Ik heb twee jaar lang bewust geen nieuwe kleren gekocht. Ging best. Als we allemaal doen wat we kunnen dan komen we er wel. Ik moet zeggen.. en dat is ook wel een aspect, je voelt je gewoon beter als je wat bijdraagt. Werken voor klanten die positieve impact proberen te maken is vaak leuker en geeft je meer voldoening. Die winst pak je alvast.’ •

Maak kennis met andere insiders uit de groene reclamewereld:
Sander Veenendaal van Heldergroen
Willem van der Schoot van Havas Lemz
Danielle Guirguis van Smarthouse Creative Impact Studio
James Veenhoff en Martijn Pater van Fronteer
Kim Cramer van BR-ND People
Lorette en Nynke van Blyde

The Optimist

The Optimist

The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.

Meer over The Optimist >

Reacties

Geef een reactie