The Optimist
The Optimist is een onafhankelijk opinietijdschrift over mensen en ideeën die de wereld veranderen.
In negen van de tien commercials zijn zo’n beetje alle menselijke kleuren en seksuele voorkeuren vertegenwoordigd. En of het nu over benzine of vega-burgers gaat, elk bedrijf claimt ondertussen de planeet te redden. Waar komt het vandaan, waar gaat het heen en is het een oplossing? De insiders aan het woord…
DOOR: GIJS DE SWARTE
BR-ND People is een B-Corp gecertificeerd adviesbureau dat bedrijven helpt people, planet, profit-doelstellingen te realiseren door er voor te zorgen dat de strategie, de interne cultuur en het externe merkverhaal met elkaar in overeenstemming zijn. Het is in 2011 opgericht, heeft zo’n tien medewerkers en klanten als ANWB, Natuurmonumenten, Dierenbescherming en TheFork (restaurant booking en reviewing).
Medeoprichter Kim Cramer: ‘In aanvang waren we helemaal niet zo bezig op het duurzame vlak. Het ging voor onze opdrachtgevers vooral over het positioneren van merken, marktaandeel vergroten, winstmaximalisatie, teken het maar uit. En toen we ons later meer gingen richten op de menskant van het ondernemen was het vechten om het voor elkaar te krijgen. Je kwam veel twijfel tegen. Tuurlijk, iedereen meekrijgen, iedereen een stem geven, goed idee, maar… dat gaat ons vast erg veel tijd en geld kosten. Dat was een standaard reactie. Je ziet de laatste jaren dat dat volledig is omgeslagen. Het belang van de interne cultuur staat hoog op de agenda. Daar aandacht aan geven is de norm geworden, en niet in de laatste plaats natuurlijk omdat het aantoonbaar goed is voor de bottom line.’
‘Ik was altijd al enorm geïnteresseerd in de mensen die een onderneming maken. En ik verbaasde me er over hoezeer het menselijk aspect, dat toch het belangrijkst is, werd veronachtzaamd. Dan zag je dat er in de corner offices van de directie een prachtig nieuw verhaal werd bedacht. Dit moeten we doen, worden, uitdragen! En dat het dan vooral bij dat uitdragen bleef. Binnen de organisatie veranderende vaak weinig. De waarheid is – en dat is best een harde, dat negentig procent van de werknemers in Nederland niet happy is, niet betrokken en soms zelfs geneigd is te saboteren. Dat blijkt uit de State of the Global Workplace Report van Gallup. Heel veel bedrijven zijn van buiten mooi maar van binnen niet. En dat is – en daar ligt een groot deel van onze motivatie, ellende voor de werknemers, voor het bedrijf en uiteindelijk de wereld – waarin werkomstandigheden nu eenmaal een bepalende factor zijn.’
‘Je kan de strategie, de toekomstplannen, niet los zien van de cultuur in een bedrijf. Hoeveel power heb je niet als iedereen in je organisatie gelooft en meebouwt aan de strategie? En daar zorgen wij voor. Noem het sociale duurzaamheid. De cases zijn glashelder. Neem het GVB, dat grondig aan de reputatie werkt. Je kan als directie natuurlijk een plan opstellen voor meer klantvriendelijkheid en de mensen op de werkvloer daar buiten laten. Want wat weten zij nou van merkstrategie tenslotte? Van strategie niet veel misschien maar van het merk GVB alles, want zij zijn het merk voor een groot deel. Kun je je voorstellen wat er van je plannen terecht komt als je de trambestuurder en buschauffeurs en pontschippers niet mee krijgt? Heb je de vloer er wel bij betrokken dan sta je drie-nul voor.’
‘En dat gaat in veel opzichten op voor alle onze opdrachtgevers; van een leidend sales force consultancy als Nextview, tot en met Natuurmonumenten en een sociale hulporganisatie als PerMens. We moeten in het bedrijfsleven onze zakelijke pet kunnen afzetten en onze menselijke kant laten zien. Winstmaximalisatie als enige maatstaf, is geweest. Het werkt niet meer. We zien het om ons heen.’ •
Foto: Janiek Dam
Maak kennis met andere insiders uit de groene reclamewereld:
Sander Veenendaal van Heldergroen
Willem van der Schoot van Havas Lemz,
Danielle Guirguis van Smarthouse Creative Impact Studio
James Veenhoff en Martijn Pater van Fronteer
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Reacties