Negen manieren om meer rust te vinden
Uitgelicht Zingeving

Negen manieren om meer rust te vinden

Yildiz Celie 28 sep 2018

Iedereen heeft er wel eens last van. Van die dagen dat je overloopt van de stress, dat alles en iedereen gewoon te druk is en je het liefst onder een steen wilt kruipen. Na een gewone werkweek of tijdens het werk kan het soms lastig zijn en voordat je het door hebt, heb je de eerste snauw alweer uitgedeeld. Emoties vertroebelen je besluitvorming. De spanning moet van je afglijden, alleen hoe zorg je voor meer rust en ontspanning en hoe zorg dat het een duurzaam effect heeft?

Het is natuurlijk niet eerlijk als anderen de dupe zijn van je gechagrijn. En zelf word je er ook niet vrolijker van. Soms lijkt het wel of niets helpt. Vakantie, wekelijkse yogasessies, massages. Niets helpt. Misschien overweeg je zelfs de dokter, want je komt zo moeilijk tot rust. De druk in de 24-uurs maatschappij is natuurlijk hoog. Jij wilt op het werk ook jouw zaken gedaan krijgen. Veelal is het echter ook druk die we onszelf opleggen of die van huis uit is opgelegd en handhaven wij nog een oud patroon. Vroeger werd bijvoorbeeld verwacht dat alles beter kon en was carrière heel belangrijk. Dit is het voor een deel ook, maar het gaat erom wat je eist van jezelf. Je hebt er misschien wel een diepgeworteld perfectionisme door gekregen.

Toch is het zo dat we allemaal mensen zijn en we zijn (helaas?) geen van allen perfect. Misschien is het daarom tijd de verwachtingen van jezelf een beetje bij te stellen en iets milder voor jezelf te zijn? Wij zette negen tips op een rij om een beetje tot jezelf te komen. Het moet niet natuurlijk, maar het is wel voor je eigen bestwil. We raden aan die met enige regelmaat toe te passen, zodat het een ontspanning brengt die blijvend is of in ieder geval makkelijker terugkomt.

1. Ruimte

Zoek de ruimte om te ontspannen, maar geef ook je grenzen aan op het werk of bij het thuisfront. De onrust die je voelt, is natuurlijk een signaal dat je iets nodig hebt. Durf dus te kiezen voor jezelf en dat kan op tig manieren. Ga bijvoorbeeld dansen, paardrijden, wandelen, hardlopen, surfen en/of de sauna in. Neem vrij. Oftewel zorg voor tijd voor jezelf. Het kan ook gewoon koffie, thee, lunch of een potje poolen met een vriend of vriendin zijn. Het is belangrijk om te ontladen.

2. Huil

Het klinkt als een open deur, maar we zijn allemaal mensen met gevoel. Trek je dus terug als dit nodig is en zoek een plek op waar je gewoon even mens kan zijn. Helpt het om naar het bos te gaan of lekker op zolder te zitten? Doe dat dan. Te veel spanning zet zich vast in jouw lichaam en dat moet eruit. Laat de tranen gewoon op de vrije loop, zonder te oordelen of te bedenken waardoor dat allemaal komt. Het is er gewoon en je kunt het maar beter kwijt dan rijk zijn.

3. Voel

Vind je het moeilijk emoties toe te laten? Leer dan stapje voor stapje te voelen. Het is ook beter te voelen dan te zitten piekeren. En over die gevoelens piekeren is ook weer niet goed, dus probeer ze gewoon te accepteren. Het is zoals het is. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Dat geven we toe, het vraagt inderdaad wat tijd en aandacht, maar het credo is ‘niet denken maar voelen’. Probeer gewoon eens om te schakelen.

4. Adem

Als we gespannen zijn, gaan we vaak hoog in onze ademhaling zitten. Oftewel snel ademhalen. De ademhaling komt vaak niet verder dan het middenrif, terwijl het juist belangrijk is om tot in de buik of zelfs dieper te ademen. Merk je dus dat je gehaast bent. Probeer rustig en diep te ademen. Misschien is het zelfs goed om te gaan zitten of even te stoppen met wat je doet. Al is het maar voor een paar tellen, ga gewoon even terug naar jezelf. Voel je de kou als je inademt en de warmte van je adem als je uitademt. Volg hem helemaal tot in je buik. Lukt dit niet meteen? Geen zorgen, komt vanzelf goed. Probeer dit een aantal keer (per dag) te doen. Aan het bureau, op toilet, lekker buiten, in de auto of op station, you name it. De ademhaling is iets, waar je altijd naar terug kan gaan. Het kan een heel krachtige manier zijn om bij eventueel verdriet te komen als de ruimte daarvoor hebt.

5. Focus

We zijn niet allemaal hetzelfde, maar allicht dat we allemaal het gevoel wel kennen dat we ons instabiel voelen of dat we ons van ons voetstuk voelen gevallen. Soms komt het door iets wat iemand heeft gezegd en je een beetje van slag bent geraakt of het is gewoon druk om je heen, waardoor het op je afkomt. De emotie grijpt je gewoon weleens bij de kladden en daar heb je natuurlijk helemaal geen zin in. Probeer je dan eens een moment te focussen op jezelf oftewel je energie te bestendigen. De een noemt het aarden, de ander terug naar de kern, maar eigenlijk is het je eigen kracht bundelen. Je staat of zit met je voeten op de grond, ademt zover mogelijk naar beneden en volgt het ritme van je ademhaling. Probeer tevens contact te maken met je hart en probeer de liefde of de rust te laten stromen. Stel je voor dat je helemaal compact ben. Als je nog een stap verder wilt gaan, doe een lichaamsscan, voel waar spanning zit, probeer het los te laten. Vul vervolgens je lichaam met wit licht. Ontspan je.

6. Houding

Door een eenzijdige houding en/of juist overbelasting gaat het lichaam vastzitten. Steeds meer mensen hebben nek-, schouder- en rugklachten. Zeker in de hedendaagse cultuur waarbij veel mensen aan hun bureau gekluisterd zitten en voorovergebogen over onze smartphone hangen.
Eigenlijk zouden we ons elk half uur even los moeten maken van onze computer. Toch is de mens geneigd altijd maar door te gaan. Misschien is zo’n kookwekker of pauzeappje zo’n gek idee nog niet? Of dat rondje koffie maar halen? Een Mensendieck therapeut kan overigens heel goed vertellen wat een goede houding is en wat voor oefeningen eventueel nodig zijn ter ontspanning. Vaak zijn we zo geconditioneerd dat we onbewust onze schouder(s) optrekken, voorover op onze stoel zitten of juist onderuit hangen. Wat doe jij? Kan het relaxter?

7. Pauzeer

Druk druk druk. Het werk moet af, maar als er iets funest is, is het wel de pauze overslaan. Vroeger was het nog gemeengoed dat je vier pauzes op een dag had. Een half uur van je baas en een half uur van jezelf. Helemaal zo gek nog niet die schaft en koffie kwartiertjes. Zou eigenlijk vaste prik moeten zijn. Het gaat toch om balans tussen werk en ontspanning. Ook als je thuis werkt. Vaak krijg je door een korte pauze ook meer gedaan en heb je net even een andere kijk als je terug komt op je werkplek. Misschien toch die lunch (met elkaar) maar weer invoeren in plaats van het broodje voor de computer opeten? Een rondje wandelen kan natuurlijk ook. En schaam je niet als je af en toe een (ontspannings)oefening doet op je werkplek. De enige die zichzelf kan beschermen ben jij.

8. Structuur

Zorg voor structuur. Alleen bij herhaling kan daadwerkelijk nieuw gedrag aangeboord worden of veranderingen als blijvend worden ervaren. Uit onderzoek blijkt dat voor echte verandering ruim twee maanden nodig is. Sommige mensen zeggen zelfs 21 dagen. Misschien is drie weken goed om mee te beginnen, maar het is natuurlijk wel zo dat sommige spanning zich al jaren heeft opgebouwd. Dat is natuurlijk niet in een keer weg. Eigenlijk is het gewoon vallen en opstaan. Dus wees mild voor jezelf, heb geduld, maar heb ook discipline. Lukt het de ene keer niet, probeer het een andere keer opnieuw. Dan gaat het hoogstwaarschijnlijk vanzelf beter.

9. Hulp

Niet iedereen heeft hulp nodig, maar soms lukt het niet of gaat het moeizaam. Het diep ademen stagneert, eindeloze sportsessies werken tegen en spanning raak je maar niet kwijt. Schaam je niet. Het is wel een idee te rade te gaan waar het aan kan liggen. Psychologen, mentale coaches, mindfulness cursussen of gewoon de masseur of fysiotherapeut. Het bestaat allemaal niet voor niets. Erover praten met vrienden kan natuurlijk ook of een serie zelfhulpboeken aanschaffen. Tai chi, stilte- of yogaretraites zijn misschien ook een idee.

Yildiz Celie

Yildiz Celie

Yildiz Celie (1979) is nieuwsgierig naar het leven, optimistisch over duurzaamheid en heeft een achtergrond in de mode. Ze studeerde af aan de...

Meer over Yildiz >

Reacties

4 reacties

  1. Als je veel achter de computer zit en je schouders vast zitten is het fijn elk half uur even de tijgerloop van taiji te doen, ben je snel weer los

  2. Inderdaad een mooi lijstje met tips. Echter, bij het eerste punt, ‘Ruimte’, mis ik: een goed boek lezen en (klassieke) muziek spelen of beluisteren. Wat een ruimte geeft dat !

  3. Goede tips! Hartelijk dank Barbara, dat is zeker waar.

    Met vriendelijke groet,
    Namens de redactie van The Optimist

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *