Verantwoord ondernemen is een modieus begrip, een thema van congressen en mission statements. Maar het is nog op zoek naar werkelijke inhoud. Ter inspiratie biedt Ode aan het werk een serie visies op de nieuwe rol voor een onderneming binnen de maatschappij. Aflevering vier: Henk Tieleman, econoom en antropoloog aan de Universiteit Utrecht. DOOR HENK TIELEMAN Kerken worden steeds zuiniger met het woord \'missie\'. Het doet denken aan bekeringsijver en dat past niet meer in de postmoderne, pluriforme samenleving van vandaag. Maar geen bedrijf dat zichzelf respecteert, kan nog zonder een mission statement. Een curieuze ontwikkeling. Wie vijfentwintig jaar geleden voorspelde, dat omstreeks de eeuwwisseling woorden als \'spiritualiteit\', \'ethiek\' en \'corporate philosophy\' gangbare trefwoorden zouden zijn geworden in de doorsnee managementleergang, is vermoedelijk een meewarig onbegrip ten deel gevallen. Het proces van secularisatie was alom en sociologen voorspelden een verdergaande marginalisering van geloof en religiositeit in het publieke domein. In elk geval gold het adagium: zaken zijn zaken, geloven doe je in de kerk of thuis, en die dingen moet je niet door elkaar halen. De grens tussen levensbeschouwing en economie werd ook zorgvuldig gemarkeerd door een economische wetenschap, die levensbeschouwelijke voorkeuren en keuzen goeddeels buiten het \'economische denken\' situeerde.
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties