‘Laat kleuters weer gewoon spelen’

Dewi Gigengack 151 november / december 2012 Actualiteit
Oud-basisschoolleerkracht Elly de Wildt-Dienske vindt dat kleuters nog helemaal niet toe zijn aan een schools systeem. Ze wil scholen en de onderwijsinspectie ervan overtuigen dat het anders kan. Wat is er mis met het huidige kleuteronderwijs? ‘Kleuters worden veel te vroeg getoetst en gelabeld. In de computer wordt bijgehouden aan welke eisen ze al voldoen. Groepen 1 en 2 zijn verschoolst: kinderen moeten aan een tafeltje zitten om letters van het alfabet te leren. In de kleuterklas wordt 350 uur per jaar besteed aan het leren van letters! Het is een misverstand dat je taalachterstanden kunt voorkomen door steeds vroeger te beginnen met het aanleren van letters. Je moet juist veel praten met kinderen en prentenboeken lezen. Kortom: spelen en bewegen in de ruimte om het brein klaar te maken voor werk op het platte vlak.’ De schoolse methode zorgt voor leerproblemen? ‘Dat klopt. Kleuters zijn nog niet klaar voor cognitief leren, ze moeten zich vooral nog motorisch ontwikkelen. Dat leer ik leerkrachten op mijn praktijk voor edukinesiologie: door te bewegen leren de hersenhelften beter samen te werken en daarmee het lichaam beter aan te sturen. Als je die fase overslaat, kunnen kinderen later problemen krijgen met bijvoorbeeld lezen of

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen met credits. Credits zijn te koop in prepaid bundels vanaf €2,50. Vervolgens kun je met één muisklik artikelen kopen met je credits tegoed.

Log in Word Abonnee

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met