Benjamin Zander is dirigent van het Boston Filharmonisch Orkest en geeft les aan het conservatorium. Als docent zag hij dagelijks het schadelijke effect van de hierarchisch ingedeelde wereld van cijfers, meten en vergelijken. Een uitvoering van een opera van Puccini stond nooit op zichzelf, maar werd meteen afgezet tegen de uitvoering van Pavarotti. Zander zag maar een oplossing: iedereen een tien. DOOR BENJAMIN ZANDER De University of Southern California werd ieder jaar een cursus leidinggeven aangeboden aan de vijftig meest getalenteerde studenten, door elke studierichting met grote zorg gekozen uit de zeventwintigduizend campusbewoners. De docent die de cursus moest beoordelen, had instructies om aan het eind van elk semester eenderde van de studenten een tien te geven, eenderde een zeven, en eenderde een vier - ook al stond het werk van ieder lid van deze groep hoogstwaarschijnlijk boven dat van welke andere student aan de universiteit ook. Stel je de deuk in het ego eens voor van de gretige en hardwerkende student die de voorgeschreven vier in ontvangst neemt. Dit is niet het enige voorbeeld waarbij punten weinig zeggen over de kwaliteit van het werk dat is verzet. Als je een student duidelijk maakt, dat hij een concept verkeerd heeft
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties