Het geheime leven van metaforen
133 januari / februari 2011
Actualiteit
Hoe beeldspraak leidt tot emotioneel inzicht en psychologische verandering. [su_row] [su_column size=\"2/3\"] Beeldspraak is het meest bekend als een literair stijlmiddel waarbij we iets beschrijven met woorden die bij iets anders horen, zoals in de beroemde zin uit Romeo en Julia van Shakespeare: ‘Julia is de zon.’ Maar de metafoor is veel meer dan een literair foefje van verliefde dichters die hun vriendinnetje omschrijven als een kosmische wolk van zachtgloeiend gas. Beeldspraak is onopvallend maar toch nadrukkelijk aanwezig op allerlei terreinen: van economie tot reclame, politiek, zakenwereld, wetenschap en psychologie. Het is veel eerder een manier van denken dan een zegswijze. Nieuw onderzoek in de sociale en cognitieve wetenschappen toont steeds duidelijker aan dat onze mentale instelling, overtuigingen en handelwijze op een verrassende, verborgen en vaak onlogische manier door beeldspraak worden beïnvloed. De metafoor is de laatste tijd losgeraakt van de gedrukte pagina en met een grote plons midden in onze gedachtenwereld terechtgekomen. Deze zweefduik heeft nogal wat beroering veroorzaakt op het terrein van de psychologie, in de vorm van metafoortherapie. [/su_column] [su_column size=\"1/3\"] Nadat zijn moeder overleed, vond de auteur op de zolder van zijn ouderlijk huis een hoed zoals deze die zijn moeder altijd droeg in de jaren
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Lees met Uhmi voor €0,25 Word Abonnee Log in
Reacties