Uitgelicht Actualiteit

Goed verhaal, maar er is niets van waar

The Optimist mei / juni 2018

DOOR : LISA BORTOLOTTI   In een inmiddels beroemd experiment legden psychologen Richard E. Nisbett en Timothy Wilson van de Universiteit van Michigan een rij spullen neer (bijvoorbeeld sokken) en vroegen mensen om er één te kiezen. De deelnemers kozen meestal voor een artikel dat rechts van ze lag. Maar als de psychologen hen vroegen waarom ze juist dat artikel hadden gekozen, noemden ze nooit de plaatsing. In plaats daarvan benoemden ze eigenschappen zoals een betere textuur of kleur, zelfs als alle sokken identiek waren. Deze mensen confabuleerden. Omdat ze niet wisten welke factoren bijdroegen aan hun keuze, verzonnen ze een...

Het volledige artikel lezen?

Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen met credits. Credits zijn te koop in prepaid bundels vanaf €2,50. Vervolgens kun je met één muisklik artikelen kopen met je credits tegoed.

Log in Log in via facebook Nog geen lid? Maak een gratis account aan