De grote farmaceutische bedrijven zetten zich steeds beter in om medicijnen in ontwikkelingslanden beschikbaarder en betaalbaarder te maken. Dat blijkt uit de Access to Medicine Index, die woensdag 28 november is gepubliceerd. De Index publiceert elke twee jaar een ranglijst van de twintig grootste farmaceuten en hun inspanningen om geneesmiddelen verkrijgbaar te maken in ontwikkelingslanden. Zo wordt er gekeken of ze nieuwe medicatie voor verwaarloosde tropische ziekten ontwikkelen, of ze hun patenten openstellen en welke ethische marketingprincipes ze er op na houden. Zoals in de twee voorgaande edities van de Index, scoort GlaxoSmithKline nog steeds het hoogst. De nummer 2 is Johnson & Johnson; dat bedrijf stond vorig jaar nog op nummer 9 en is een van de sterkste stijgers. Die stijging is vooral te danken aan het feit dat het bedrijf alle activiteiten rond toegang tot medicijnen heeft samengebracht binnen één business unit, wat heeft geleid tot een meer strategische en geïntegreerde aanpak. Over het algemeen scoren de bedrijven beter dan twee jaar geleden. Farmaceuten ontwikkelen meer producten voor meer ziekten die de armsten ter wereld treffen. Ze werken meer samen en steeds meer bedrijven verlagen de prijzen van medicijnen voor bepaalde landen of bevolkingsgroepen. Bovendien passen zij
Het volledige artikel lezen?
Geen abonnee, maar wil je wel artikelen lezen? Geen probleem. Je kunt losse artikelen kopen via Uhmi. Uhmi is een nieuwe manier om snel en veilig te betalen voor artikelen en direct verder te lezen. Probeer het nu uit en krijg een euro gratis.
Schrijf je gratis in voor onze PositiefNieuwsBrief (1 tot 3 e-mails per week). Uitschrijven kun je ieder moment door op de unsubscribe-link te klikken die onderaan iedere mailing staat.
Wij gebruiken cookies om je de best mogelijke ervaring te geven. Meer informatie vind je op onze privacy pagina. Privacy & Cookies
Reacties